Nieuw te streamen deze week: nieuwe seizoenen van ‘Trying’, ‘Special’, ‘War Of The Worlds’ en ‘Quién Mató A Sara?’, zombiefilm ‘Army Of The Dead’, documentaires over P!NK en Elvis Presley en héél veel films van de Spaanse cineast Pedro Almodóvar

Ook deze week weten we weer amper waar te beginnen met onze aanraders, zo veel nieuwe films en series zijn er ook in deze voorbije week weer op ons afgekomen. Er zijn enkele terugkerende series met wie het een blij weerzien is, enkele frisse nieuwkomers, nieuwe films en oude films én een enorm interessant aanbod aan nieuwe én oudere documentaires. Een overzicht.

Series

Beginnen doen we met een kleine reeks op AppleTV+ die we een warm hart toedragen. Er wordt vaak nogal smalend gedaan over de streamingdienst van Apple, maar wie eens een kijkje gaat nemen zal zien dat er al best wat moois op te zien is. In Trying – een coproductie met BBC – proberen Jason (Rafe Spall) en Nikki (Esther Smith), jonge dertigers, al een tijdje een kind te krijgen. Wanneer ze te horen krijgen dat dat allicht niet voor hen weggelegd zal zijn, stort hun wereld in elkaar. Na enige twijfel besluit het koppel voor adoptie te gaan, ondanks de onzekerheden die ze voelen omtrent zichzelf.

Trying is één van die zeldzame series die ons zowel luidop heeft doen lachen alsook vol zit met slimme observaties. Maar het verschil met de doorsnee sitcom zit ‘m hier in het feit dat deze serie ook weet te ontroeren. De twee eerste afleveringen van het tweede seizoen zijn nu te bekijken, alsook uiteraard het volledige eerste seizoen. Aanrader!

Nog zoiets klein en speciaal is Special op Netflix, dat aan zijn tweede en laatste seizoen toe is. In Special, leren we Ryan O’Connell kennen. Hij baseerde de reeks op zijn autobiografie en speelt ook zelf de hoofdrol in de reeks. Ryan is een homoseksueel met een milde hersenverlamming die niet zo goed weet hoe om te gaan met zijn beperkingen. Jarenlang is hij beschaamd geweest om wie hij was en kwam hij amper buiten, maar nu wil Ryan daar iets aan doen. In het tweede seizoen zien we dat Ryan meer zelfzeker is, maar dat maakt zijn leven niet makkelijker. Hij wordt nog steeds gediscrimineerd op zijn werk en hij heeft ruzie op zijn werk.

Een stuk bekender en meer populair op Netflix is het Mexicaanse ¿Quién mató A Sara? (Who Killed Sara?) dat in geen tijd uitgroeide tot een wereldhit. Aan het begin van het tweede seizoen blijkt dat de dood van Sara toch weer anders in elkaar zat dan gedacht. Bovendien ontdekt haar broer Alex – die onterecht beschuldigd werd van de moord op zijn zus – dat zijn zusje meer geheimen had dan gedacht. Kort gezegd: het mysterie kan weer verder gaan en dat zullen we zeer binnenkort zeker merken in de Netflix Top 10.

https://www.youtube.com/watch?v=wfhzvAEzyVw&ab_channel=JoBloStreaming%26TVTrailersJoBloStreaming%26TVTrailers

Ook het tweede seizoen van War Of The Worlds is van start gegaan, en wel op Star (Disney+). War Of The Worlds is gebaseerd op de legendarische science-fictionroman van H.G. Wells uit 1889. Wells’ roman gaat over een invasie van marsmannetjes eind 19e eeuw (de roman verscheen in 1898) en wordt verteld door een naamloze journalist die getuige is van de invasie. Deze versie heeft een hedendaagse Europese setting en geeft een beeld van wat er van de mensheid op onze planeet zou overblijven na een buitenaardse aanval. Het eerste seizoen was in 2019 al te zien op FOX en werd mee vormgegeven door de Belgische regisseur Gilles Coulier (bekend van zijn eigen film Cargo en de serie De Dag). Zowel het eerste seizoen als de start van het tweede zijn nu via Star te zien.

Ook helemaal nieuw op Disney+ is Marvel’s M.O.D.O.K., een nieuwe animatiereeks over een superschurk met een heel groot hoofd die er in faalt om een goeie superschurk te zijn. Bovendien wil ook zijn vrouw van hem scheiden én nemen zijn vijanden hem niet serieus. Wij zijn heel erg benieuwd naar deze komische animatiereeks die dankzij Patton Oswalt tot stand is gekomen. Overigens, ook oude bekende Iron Man duikt op in de reeks. De eerste aflevering is nu te zien.

Meer animatie is er op Netflix die in recordtijd al toe zijn aan het derde seizoen van Jurassic World: Kamp Krijtastisch. In deze verrassend leuke serie trekken zes tieners op avontuur en moeten ze zien te overleven tussen de dino’s.

Nieuwe films

Zack Snyder’s Justice League is sinds twee weken op Streamz te zien, maar sindsdien heeft Zack Snyder ook verder gewerkt aan andere projecten. Sinds deze week is op Netflix zijn Army Of The Dead te zien, een film waarmee de regisseur van Dawn Of The Dead (2004) terugkeert naar zijn oude liefde: zombies.

De film speelt zich af in een gebied in Las Vegas dat in quarantaine geplaatst is wegens een zombie-invasie. Maar binnen het afgezette gebied ligt 200 miljoen dollar te wachten, zo weet een zekere Scott Ward. Om een heist te kunnen plegen in het zombiegebied, stelt de oorlogsveteraan een crew aan criminelen samen om de missie kans op slagen te geven. Netflix hoopt met deze film op het begin van meer, want er is ook al een tv-reeks aangekondigd – ook van de hand van Snyder – die zich in dezelfde wereld zal afspelen.

ALs de zombies al achter de kiezen zijn, dan is er nog steeds Big Time Adolescence, een film van hulu die nu via Streamz+ te zien is. Het verhaal draait rond Mo, een jongeman van zestien die opgroeit in een saai dorpje en nog lang niet van plan is om volwassen te worden. Hij amuseert zich rot met zijn beste vriend Zeke, een charismatische schoolverlater die een grote, maar slechte invloed heeft op Mo.

Jaden Smith is dan weer te zien in Life In A Year, dat ook om tieners draait en eveneens op Streamz+ te zien is. Wanneer de zeventienjarige Daryn ontdekt dat ze nog maar een jaar te leven heeft, is hij vastbesloten om samen met zijn vriendin Isabelle alles uit het leven te halen.

Oudere films

Bijzondere aandacht willen we deze week ook geven aan Sooner, een Belgische streamingwebsite die ook beschikbaar is via app voor iPhone en Android. Deze week stunten ze door maar liefst 18 films van de Spaanse cineast Pedro Almodóvar in één keer toe te voegen. Dit doen ze naar aanleiding van de release van The Human Voice, een kortfilm van 30 minuten met Tilda Swinton in de hoofdrol van diezelfde Almodóvar.

De 18 films – dus niet de kortfilm – zullen bovendien vrij toegankelijk zijn voor al de abonnees van Sooner, een ongezien aanbod in België. Tussen deze films zitten pareltjes als Hable Con Ella (2002), Volver (2006), de spannende film La Piel Qui Habito (2011) en het recente pareltje Dolor y Gloria (2019), maar ook klassiekers die minder makkelijk te vinden zijn als La Mala Educación (2004), Todo Sobre Mi Madre (1999), Carne Tremula (1997) of Mujeres Al Borde De Un Ataque De Nervios (1988).

Wie na zo’n grote portie Almodóvar nog tranen over heeft, kan die opgebruiken bij Eternal Sunshine Of The Spotless Mind (2004), een moderne klassieker die opnieuw op Netflix te vinden is. Het verhaal is nagenoeg bekend: wanneer Joel (Jim Carrey) erachter komt dat zijn vriendin Clementine (Kate Winslet) na hun breuk alle herinneringen aan hem heeft laten wissen, wil hij hetzelfde doen met zijn herinneringen aan haar. Maar tijdens het proces krijgt hij spijt en probeert hij de voltooiing van het proces te voorkomen. Steeds een volgende kijkbeurt waard.

Lichter, maar wel zeer amusant kijkvoer is American Made (2017). Tom Cruise speelt hierin Barry Seal, een piloot die drugs smokkelde voor de Colombiaanse drugsbaron Pablo Escobar. Na zijn aanhouding werd hij door de CIA gerekruteerd voor een undercoveroperatie. De film is terug te vinden op Netflix.

Afgelopen week is regisseuse Sofia Coppola – nog altijd het meest bekend van Lost In Translation (2004) – er 50 geworden. Haar The Beguiled (2017) is aan Netflix toegevoegd. De film speelt zich af tijdens de Amerikaanse Burgeroorlog nabij een meisjesschool in het Zuiden van de VS. Een gewonde soldaat wordt opgenomen en vervolgens opgesloten in de school, maar de vrouwen vallen al snel voor zijn charmes. In de hoofdrollen zijn onder andere Nicole Kidman, Elle Fanning en Kirsten Dunst te herkennen. Colin Farrell speelt de gevangen genomen korporaal.

Ook voor de liefhebbers van horror viel er deze week te rapen op de streamingdiensten. Zowel Scary Stories To Tell In The Dark (2019) als It: Chapter Two (2019) zijn aan Netflix toegevoegd. Ook het andere uiterste is te vinden: ultieme romcom-klassieker Love Actually (2003) en ultieme feelgood Pitch Perfect (2012) zijn eveneens – opnieuw – op Netflix te vinden.

Docu

Veel muziek bij de documentaires van deze week, dat kunnen we alleen maar toejuichen. Op Amazon Prime kan je P!NK: All I Know So Far vinden, een documentaire die belooft te laten zien hoe P!NK het leven als moeder en als superster combineert. We krijgen een blik achter de schermen van haar ‘Beautiful Trauma’-tournee en beelden van haar eerste Wembley-show in 2019.

https://www.youtube.com/watch?v=YokSyhPTjAY&ab_channel=TCBProductionsTCBProductions

Ooit was Elvis Presley: The Searcher al te zien op Canvas, maar nu is de tweedelige documentaire van HBO uit 2018 over de rockster der rocksterren ook op Netflix te bekijken. In het eerste deel zien we hoe de ster van Elvis pijlsnel omhoog schiet tot ongekende hoogten, in het tweede gedeelten gaat het over hoe die grootse roem zijn tol eist en hoe Elvis vastraakte in wurgcontracten en een voortdurende strijd moest leveren om een béétje creatief te kunnen blijven.

Op AppleTV+ kunnen we dan weer alles te weten komen over het muziekjaar 1971. In een docureeks van maar liefst acht afleveringen laten de makers – die ook de docu Amy (2015) maakten – ons zien waarom 1971 hét jaar bij uitstek is dat de muziek veranderde. 1971: The Year The Music Changed Everything focust op muziek en maatschappij, op Vietnamprotesten, op revolutie en bewustzijn én op de fantastische muziek die dat belichaamde. De reeks baadt dan ook in de nostalgie naar tijden die nooit meer terugkomen, naar de maakbaarheid van de wereld, naar een tijd waarin mensen nog geloofden dat muziek de wereld kon veranderen. Een tijd waarin nog heel veel te ontdekken viel. Dat we dat eens zien rond het jaar 1971 – één jaar dat nooit als erg bijzonder beschouwd is – maakt ons erg benieuwd naar deze reeks. Alle afleveringen zijn nu al te bekijken.

Minstens even belangrijk is The Me You Can’t See, ook al nieuw op AppleTV+ deze week. In deze docureeks van Oprah Winfrey en Prins Harry worden eerlijke gesprekken gevoerd over geestelijk en emotioneel welzijn. Prins Harry zelf, maar ook onder andere Lady GaGa en Glenn Close getuigen.

Ook Mark Wahlberg wil ons een kijkje achter de schermen van zijn leven geven in de docureeks Wahl Street. Hij doet dat in zes afleveringen en neemt ons mee in zijn carrière als acteur en als ondernemer. Deze langgerekte reclamespot voor Wahlberg zelf is te zien op Streamz.

Eveneens te zien op Streamz is Generation Hustle, een 10-delige documentairereeks van HBO Max en CNN. De reeks toont hoe ver jongeren gaan voor roem, rijkdom en macht. Het is echter geen gewone true crime docu. Popmuziek wordt afgespeeld terwijl grote quotes in felle fonts het scherm domineren. Het voelt aan zoals een advertentie die je op Instagram zou zien, en dat is net het punt.

Op Netflix willen ze ons dan weer bekend maken met het leven van een zekere Peter Tatchell. De documentaire Hating Peter Tatchell gaat over homorechtenactivist Peter Tatchell: van zijn jonge jaren tot zijn door controverse en politieke onrust omgeven strijd voor gerechtigheid.

Eindigen doen we echter met een oudere film. The Last Days is een documentaire die gerestaureerd is en beschikbaar is gemaakt op Netflix. De film won een Oscar voor Beste Documentaire in 1999 voor de indrukwekkende verhalen van vijf joodse Hongaren die vertellen over maart 1944, toen de Duitsers joodse Hongaren naar concentratiekampen transporteerden. Alle vijf keren ze terug naar de buurt uit hun jeugd waar zij al ruim 50 jaar niet meer zijn geweest en vertellen ze gedetailleerde verhalen over hun belevenissen tijdens de Tweede Wereldoorlog. Hard, maar broodnodig om niet vergeten te worden.

Meer
Lees meer...