Er komen deze zomer 600 extra fietsplaatsen per dag op treinen naar de kust en de Ardennen. De NMBS voldoet daarmee aan de toegenomen vraag van reizigers en gaat zijn rijtuigen tijdelijk aanpassen.
Steeds meer mensen nemen hun fiets mee op de trein. Terwijl dat voor plooifietsen gratis is, betaal je voor een gewone fiets bij de NMBS 4 euro per traject. In 2019 verkocht de spoorwegmaatschappij 251.000 van dergelijke tickets. Dat is dubbel zoveel als tien jaar daarvoor.
600 extra fietsplaatsen per dag
Bovendien zag de NMBS die vraag tijdens de coronacrisis nog sneller stijgen. Omdat het aantal plaatsen op dit moment vaak beperkt is en de conducteur daarom soms reizigers met de fiets moet weigeren, werd gezocht naar een oplossing.
Op een persbriefing in Brussel-Noord legde marketingdirecteur Marc Huybrechts uit aan De Morgen dat de NMBS een aantal rijtuigen tijdelijk zal aanpassen voor de zomer. Concreet zullen telkens een tiental zitjes weggehaald worden zodat er plaats is voor tien in plaats van twee fietsen. Die omgevormde treinen zullen worden ingezet op de IC-lijnen Oostende-Eupen en Brussel-Luxemburg. In totaal zal er zo dagelijks plaats zijn voor 600 extra fietsplaatsen.
Gratis in de toekomst?
In de toekomst wil de NMBS blijven inzetten op meer fietsplaatsen op de treinen. Daarvoor rekent het op extra M7-dubbeldekstreinen met multifunctionele rijtuigen. Die moeten tegen 2025 voor de helft meer plaatsen voor fietsen zorgen, in totaal 6.700.
Minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) wil in de toekomst ook kijken of de prijs van het fietsticket verlaagd kan worden of dat het mogelijks zelfs helemaal verdwijnt. Dat is echter iets voor het volgende beheerscontract waarover op dit moment nog onderhandelt wordt. In de tweede helft van 2020 was het tijdens de coronacrisis een tijdlang gratis om je fiets mee te nemen op de trein.