Prachtig Killzone: Shadow Fall kan hoog niveau niet aanhouden 

De Killzone-franchise verschijnt exclusief voor de Sony-consoles, dus dan weet je dat de makers ermee willen uitpakken. En dat mag ook wel, want hoewel de eerste game een klassieker was op de PlayStation 2, werden deel twee en voornamelijk deel drie minder enthousiast onthaald. Guerilla kreeg met de PlayStation 4 een nieuwe kans om de franchise weer op het juiste spoor te zetten. Battlefield 4 en Call of Duty: Ghosts zetten echter grote druk, waardoor het voor de makers een must was om op z’n minst een sterk afgewerkt product te leveren. En daar zijn ze in geslaagd.

Verhaal

Killzone: Shadow Fall speelt zich af 30 jaar na de gebeurtenissen van Killzone 3. De Vektans en de Helghast leven noodgedwongen naast elkaar op Vektan nadat de ISA Helghan vernietigden. Deze volatiele situatie escaleerde, waarna de Vektans op de knieën gedwongen worden.

Je speelt als Lucas Kellan, een kleine jongen die samen met zijn vader tracht de stad Vektra te ontvluchten voor de wraaklustige Helghast. Tijdens deze ontsnappingspoging wordt je vader gedood door enkele moordlustige Helghans, maar dan ontmoet je Sinclair, die je opleidt tot een rasechte Vektansoldaat.

Statement

Snel wordt duidelijk dat deze game iets wegheeft van een Sony-statement om te laten zien wat de PS4 allemaal in zijn mars heeft. Op grafisch vlak is Killzone: Shadow Fall een schot in roos. De kleuren spetteren van het scherm in 1080p en de reflecties zijn met momenten zeer realistisch. Ik spot amper of geen framedrops, waardoor het geheel zeer soepel aanvoelt.

Er wordt gegoocheld met prachtige lichteffecten, en de reflecties zijn adembenemend. In het begin loop ik letterlijk met mijn mond open rond zonder echt te letten op de actie. Na het eerste deel word ik wakkergeschud, want nu moet ik echt wel aan de bak. Ik krijg de kans om mijn missies aan te pakken op de manier die ik zelf wil. Daarvoor krijg ik de hulp van een drone, genaamd Owl. Door middel van het touchpad op de DualShock 4-controller kan ik commando’s geven zoals het uitschakelen van vijanden of een touw spannen zodat ik van een richel naar een lagergelegen gebied kan glijden.

De game zelf probeert een hoog niveau te bereiken, wat in het begin wel lukt, maar daarna verwatert. Soms voelt het spel zelfs een beetje steriel aan. De diverse shootouts zijn wel een waar plezier. De vijanden proberen je van alle mogelijke kanten te bestoken, en zonder je trouwe Owl wordt het bijzonder pittig. De puzzels, zoals het activeren van een motor of het bereiken van bepaalde gebieden, bieden een leuke afwisseling maar helen tegelijk het tempo een beetje omlaag. Dit komt ook omdat het soms helemaal niet duidelijk is wat je moet doen.

kos
kos
kos
kos
kos

Multiplayer

De multiplayer start overweldigend omwille van de berg informatie op het scherm. Even rondneuzen in het multiplayermenu brengt soelaas, waarna een toffe en spannende ervaring volgt. Guerrilla koos voor een onconventionele aanpak, die gewaagd is maar meer dan gesmaakt wordt. Je kan kiezen tussen de klassen ondersteuner, aanvaller en verkenner, waardoor iedereen zijn favoriete speelstijl kan gebruiken.

Waar de meeste games een simplistisch levelsysteem kennen waarbij je lineair wapens en gadgets vrijspeelt, heb je hier de vrije keuze. Jij bepaalt zelf welke items je vrijspeelt door challenges te voltooien voor je wapens of klasse. Hierdoor wordt de levensduur van de multiplayer gevoelig verlengd, want er zijn meer dan genoeg challenges vrij te spelen.

kos

Conclusie: 8/10

Killzone: Shadow Fall laat zien wat de PS4 in huis heeft. Guerrilla kan het tempo niet altijd aanhouden, maar kan desondanks overtuigen door de grafische pracht en de vlotte speelstijl. De multiplayer biedt veel afwisseling en is een aanrader voor elke doorgewinterde shooterfanaat.

Wieland Huveneers

(0 – 2: verschrikkelijk; 3 – 4: slecht;  5 – 6. oké; 7 – 8: uitstekend; 9-10: absolute top)

kos
Meer
Lees meer...