Jason Bason, de financieel directeur bij het moederbedrijf van modeketen Primark Associated British Foods, heeft spijt dat hij de prijzen van zijn bedrijf heeft verhoogd. Dat zegt hij aan de BBC. “Ik denk dat er consumenten zijn die een zeer, zeer beperkt budget hebben en als gevolg hiervan waarschijnlijk minder bij ons zouden winkelen.”
In april kondigde Primark aan dat het zijn prijzen ging verhogen in zijn strijd tegen de toenemende inflatiedruk. Het bedrijf was er niet in is geslaagd om zijn kostendruk volledig te compenseren met besparingen. Vanaf augustus zou het daarom prijsverhogingen doorvoeren voor een deel van de herfst- en wintervoorraden.
De CFO van moederbedrijf Associated British Foods zei destijds dat het kledingbedrijf niet aan de prijzen voor de lente- en zomercollecties zou raken. Maar hij gaf geen commentaar over hoe groot de prijsverhogingen voor de herfst en winter zouden zijn. “We zullen er absoluut voor zorgen dat we de beste prijs-kwaliteitverhouding blijven bieden, dat zal niet veranderen”, zei Bason aan persagentschap Reuters.
Inflatiedruk
Daar heeft de financieel directeur nu spijt van, zo zegt hij in een gesprek met de BBC. Hij zei ook dat mensen minder zouden shoppen, omdat hun budget onder druk staat door de verhoogde levenskosten. Bason: “Ik betreur het dat we sommige prijzen moeten verhogen.”
“De invasie van Rusland in Oekraïne heeft het economische klimaat en met name de inflatie duidelijk veranderd. We hebben hard gewerkt om ervoor te zorgen dat onze prijzen blijven waar ze zijn, maar op een gegeven moment is de inflatiedruk dusdanig dat je er iets aan moet doen”, zo rechtvaardigt hij de prijsstijgingen van Primark.
“Er zijn consumenten die normaal gesproken meer zouden uitgeven en waarschijnlijk naar Primark zouden komen. Ik denk dat er ook consumenten zijn die een zeer, zeer beperkt budget hebben en als gevolg hiervan waarschijnlijk minder bij ons zouden winkelen.”
Ondanks de inflatie zit Primark dit jaar zijn bezoekersaantallen echter stijgen. Dat heeft volgens Bason te maken met het herstel na de coronapandemie. “Mensen reizen, mensen gaan terug naar kantoor, hoewel waarschijnlijk niet terug naar waar het was, en mensen zijn aan het socializen. We zien dus een sterke stijging van de verkoop die met die activiteiten te maken heeft.”
Deuk in aandeel
In februari was Primark er nog van overtuigd zijn prijzen dit jaar niet te verhogen. De verkoop liep goed en Bason zei toen dat Primark dat zou kunnen gebruiken om eventuele inflatiedruk te helpen compenseren. “Naarmate we meer verkopen noteren, kunnen we onze marges verhogen, wat ons helpt om deze operationele uitdagingen te verzachten.”
Bij het begin van de Russische invasie in Oekraïne kreeg het aandeel van Associated British Foods een deuk. Daar lijkt nu wel een kentering in te komen. De afgelopen vijf dagen kon de multinational een koerswinst van 8,86 procent optekenen.
(evb)