Jonatan Medart waarschuwt jongeren voor ‘finfluencers’ : “Volg je held niet met geld”

In een campagne van Febelfin, de federatie van de Belgische bankensector, waarschuwt influencer Jonatan Medart voor de gevaren van ‘finfluencers’. Met de opkomst van sociale media zijn financiële influencers heel aanwezig op platforms zoals TikTok, Instagram en YouTube. Daar beloven ze jongeren snel en gemakkelijk geld te kunnen verdienen door hun beleggingsadvies te volgen.

De campagne heeft de naam ‘Volg je held niet met geld’ en is in samenwerking met creatief bureau Hurae. Het richt zich specifiek op jongeren die vatbaar zijn voor misleidende beleggingsadviezen op sociale media. Het woord finfluencer is waarschijnlijk voor velen onbekend terrein. Het zijn een soort influencers die op social media advies geven over beleggen en investeren in crypto.

Jonatan Medart

Jonatan Medart riep twee weken geleden zijn volgers op om lid te worden van zijn Telegramgroep. In een video gaf hij aan een luxueus leven te leiden in Dubai. Hij laat daarin merken dat het o zo makkelijk is om heel snel rijk te worden. “Je moet geen influencer zijn om een jacht zoals dit te kopen”, vertelt hij. Nu is duidelijk dat die video volledig in het teken staat van de campagne om de gevaren van finfluencers aan te tonen. Voor de Franstalige campagne werkte Febelfin samen met influencer Sami Farhat.

“Op twee weken tijd verzamelden Jonatan en Sami meer dan 500 mensen in de Telegramgroep, mensen die oprechte interesse hadden in de beleggingstips van hun online helden”, liet de CEO van Febelfin Karel Baert weten.

1 op de 4 jongeren overweegt om advies van finfluencers te volgen

Volgens Febelfin overweegt maar liefst 1 op de 4 jongeren het advies van finfluencers te volgen met betrekking tot beleggingsproducten of cryptomunten. Deze jongeren worden vaak beïnvloed door de rijke levensstijl van influencers, zonder kritische vragen te stellen over de echtheid.

De federatie opent ook financiële educatie aan als hulpmiddel om jongeren te helpen beslissingen te nemen op basis van kennis en begrip. De European Money Week gaat op 18 maart van start en zal jongeren bewust maken van financiële risico’s.

Meer
Lees meer...