Recordaantal vrouwelijke hoofdrolspelers in nieuwe games

In recent aangekondigde games speelt een recordaantal vrouwen de hoofdrol. Dat blijkt uit onderzoek door actiegroep Feminist Frequency. Dat is een non-profitorganisatie die pleit voor emancipatie binnen de gamesector.

Gameproducenten onthullen doorgaans in de zomer hun nieuwe belangrijke spellen. Tijdens de vorige jaren was het hoogtepunt voor de onthullingen de gamebeurs E3, maar dit keer organiseerden de bedrijven vooral eigen (virtuele) evenementen wegens de uitbraak van het coronavirus.

(Game-industrie breekt records door het coronavirus.)

18 procent

Bij 18 procent van alle games die afgelopen zomer onthuld zijn, was een vrouw het hoofdpersonage. In 23 procent van de nieuwe games ging de hoofdrol naar een man en bij 54 procent van de spellen konden spelers zelf een personage maken.

Bij 2 procent van de onderzochte games heeft het personage geen duidelijk gender en bij de overige 3 procent is er sprake van een ambigu of niet-binair spelfiguur.

Het hoogst sinds 2015

Daarmee ligt het aantal vrouwelijke hoofdrolspelers in nieuwe games het hoogst sinds de metingen van Feminist Frequency in 2015 begonnen. Vorig jaar was er bij 5 procent van alle nieuwe games op de E3 sprake van een vrouw als hoofdpersonage. In 2018 stond dat aandeel op 8 procent.

Vrouwen gamen vaker, maar minder lang

Uit een onderzoek van Paypal bij zo’n 25.000 gamers in 25 landen bleek pas nog dat vrouwelijke gamers over het algemeen meer hun controllers vastnemen dan mannelijke gamers. Zo’n 44 procent van de vrouwelijke gamers zei elke dag een spelletje te spelen. Bij mannen was dat maar 40 procent.

Een ander opmerkelijk verschil tussen gamende mannen en vrouwen: bijna 5 procent van de mannen gaf aan minstens een uur te spelen, terwijl dat bij de vrouwen een stuk minder lang was.

Smartphone versus computerscherm

Zowat de helft van de ondervraagde mannen gaf aan de voorkeur te geven aan schiet- en actiespellen. Vrouwen zijn dan weer meer te vinden voor puzzel- en avontuurlijke games zoals Candy Crush.

Vrouwelijke gamers spelen dan weer het vaakst een spel op hun smartphone, mannen zitten liever achter hun computerscherm te gamen.

Meer
Lees meer...