‘Somebody Somewhere’ heeft ons iedere aflevering luidop doen lachen én een traantje doen wegpinken

Er zijn HBO-series die lang op voorhand en met veel bombarie worden aangekondigd – House Of The Dragon, iemand? – en dan zijn er HBO-series die geruisloos gedropt worden in het aanbod. Somebody Somewhere behoort tot de tweede categorie, maar vindt vanuit zijn positie in de achterhoede traag maar gestaag zijn publiek. Rep je naar Streamz en laat je verrassen door een serie waarvan je geen verwachtingen had.

De opzet van Somebody Somewhere is behoorlijk eenvoudig: na de dood van haar zus en beste vriendin Holly probeert Sam (Bridget Everett) haar leven verder te zetten. Ze was teruggekeerd naar haar thuisbasis Kansas om voor haar zus Holly te zorgen en om de banden aan te halen met haar familie. Nu Holly er niet meer is, verloopt het contact met de familie eerder moeizaam. De relatie met haar andere zus Tricia (Mary Catherine Garrison) loopt stroef en in een ruzie roept die Sam toe wanneer ze nu eindelijk eens iets van haar leven gaat maken. Haar moeder Mary Jo (Jane Brody) stelt ten overstaan van andere Tricia altijd voor als “the pretty one”. Over Sam zegt ze niks.

Sam slentert zich vooruit in haar eigen leven, zonder al te veel vreugde of verwachtingen. Een onverwacht lichtpuntje komt van Joel (Jeff Hiller), een jongeman met wie Sam vroeger samen op school zat, maar die ze helemaal vergeten was. Hij biedt Sam een vriendschap en brengt haar in herinnering hoe veel ze hield van muziek en zingen. Hij biedt haar ook meteen een vriendengroep aan en een plek waar ze helemaal zichzelf kan en mag zijn, een gevoel dat ze bij haar familie niet meteen kan terugvinden.

Nergens geforceerd

Bridget Everett baseerde deze serie losjes op haar eigen leven en haar eigen zoektocht naar vriendschap en plezier in het leven. Door Somebody Somewhere te maken is ze alvast in één ding geslaagd: ons plezier brengen en ons ontroeren. In afleveringen van tussen de 20 en 25 minuten slaagt deze serie er zeven afleveringen op rij in om ons luidop te laten lachen en een traantje te doen wegpinken. Someody Somewhere kan bliksemsnel van sfeer wisselen, zonder dat dat ergens geforceerd aanvoelt. In de seizoensfinale bijvoorbeeld zit een sprekend voorbeeld wanneer we in een paar minuten gaan van een gesprek over een lied dat Sam schreef over penissen, naar een ontroerende ode aan vriendschap en weer terug.

© HBO

Deze serie heeft zijn opzet in de titel verborgen: Somebody Somewhere gaat over een op het eerste zicht onbeduidend leven van iemand, ergens. Maar wanneer je gaat inzoomen zie je dat geen enkel leven onbeduidend is. Ook al voert Sam dan niet de meest spannende of meest vervullende job uit: ze maakt een verschil. Ze maakt een verschil voor Joel als maatje en beste vriendin. yHet is tekenend hoe verloren hij zich voelt als de twee plots niet meer op dezelfde werkvloer rondlopen.

San maakt ook een verschil voor haar zus door er te zijn wanneer het moeilijk loopt in haar relatie en ze maakt een verschil voor haar vader Ed (Mike Hagerty) door er te zijn als stille kracht wanneer die de moeilijke beslissing neemt om zijn vrouw (Jane Brody) te laten opnemen in een ontwenningskliniek.

Stille kracht

Hoe mooi is die rol van Ed, trouwens! Een stille kracht. Een man die het niet gewend is om zijn gevoelens te uiten en dus maar gewoon verder boert, letterlijk. Ed maakt een kleine ontwikkeling door naar een betere versie van zichzelf, net zoals elk van de personages dat doet. Geen grootse veranderingen, maar kleine stapjes in de goeie richting.

© HBO

De personages maken plannen of durven te dromen van een leven waarrin ze zich meer thuis zouden voelen. In het echte leven gaat het vaak ook zo: meer dan het grote plots alles veranderende drama zetten mensen in hun leven kleine stapjes. Traag en gestaag. Om zo hopelijk op het einde van hun leven die versie van zichzelf te zijn waarvan ze kunnen houden.

Het spijtige is dat Somebody Somewhere na zeven korte afleveringen al afgelopen is. Het goeie nieuws is dat ze bij HBO ook gezien hebben hoe mooi het allemaal is en dat er dus al groen licht gegeven is voor een tweede seizoen.

Alle afleveringen van Somebody Somewhere zijn nu te bekijken via Streamz.