Spotify is voortdurend op zoek naar betere manieren voor luisteraars om podcasts te ontdekken. Daarom introduceert de muziekstreamingdienst vandaag, op 16 december 2021, een nieuwe functie: de Podcast Ratings. Daarop kan je beoordelingen plaatsen van podcasts, steun je hierdoor meteen ook je favorieten en krijgen makers de kans om de visibiliteit van hun werk te vergroten.
De nieuwe functie, Podcast Ratings, die beschikbaar zal zijn in de mobiele app van Spotify, laat fans nu toe om na het beluisteren van een podcast, die ook te beoordelen (1 tot 5 sterren). Dat geeft nuttige, contextuele informatie over de populariteit van een podcast. De gemiddelde beoordeling wordt dan getoond op de showpagina van de podcast op Spotify, samen met het totale aantal beoordelingen dat die heeft gekregen.
Waarom?
Met meer dan 3,2 miljoen podcasts op Spotify kan het voor luisteraars een hele klus zijn om een nieuwe show te vinden die ze leuk vinden. Daarom heeft de muziekstreamingdienst ook een prioriteit gegeven aan het ontdekken van nieuwe podcasts via functies als Podcast Charts en gepersonaliseerde aanbevelingen.
Ratings maken het luisteraars gemakkelijker om te beslissen wanneer ze een nieuwe podcast uitproberen of dat die hun volgende favoriet zou kunnen zijn. Omdat podcastwaarderingen in de eerste plaats dienen om nieuwe luisteraars aan te trekken, hebben ze het potentieel om onmiddellijk interesse op te wekken.
Van groot belang voor podcastmakers
Ratings geven makers ook een algemeen beeld van hoe goed ze het doen. Dat kunnen ze dan productief gebruiken door meer specifieke feedback te vragen via Q&A’s op Spotify, maar ook door in sociale conversaties buiten het platform te treden.
Daarom zijn beoordelingen van cruciaal belang, want de podcastmakers kunnen hiermee ook hun geloofwaardigheid én hun populariteit vergroten, dankzij de steun van hun luisteraars. Het beginnen met het opbouwen van de ratings kan door hun doelpubliek te laten weten dat ze hen vanaf nu op Spotify kunnen beoordelen.
Deze nieuwe rating functie zal beschikbaar zijn in bijna alle markten (wereldwijd) waar podcasts op Spotify te vinden zijn.