Britse ouders boos op Spotify: reclame voor ‘It Chapter Two’ in kinderlijst

It Chapter Two verscheen al in september vorig jaar in de bioscoop. Maar toch wordt er nog reclame voor de horrorfilm over clown Pennywise gemaakt. Die was onder andere te horen in een afspeellijst met slaapliedjes op Spotify. De ouders die met hun kinderen naar de lijst aan het luisteren waren, waren niet tevreden. En dat begrijpen we.

Spotify is een prachtige plek. De streamingdienst luistert met je mee naar je favoriete muziek, op een positieve manier. Want de dienst stelt lijsten voor én samen die gebaseerd zijn op jouw unieke muzieksmaak. Het mooiste aan Spotify? Het kan allemaal ook gratis, maar dan moet je wel tegen wat reclame kunnen.

(Soms) storende reclame

Meestal is die reclame niet storend (of toch niet storend genoeg om een betalend abonnement aan te schaffen). Maar soms kan die echt op je zenuwen werken, of je vibe verpesten. En da’s eigenlijk een soort vreemde samenvatting van wat het probleem is bij heel wat Britse ouders.

Die ouders waren namelijk samen met hun kinderen aan het luisteren naar een afspeellijst vol slaapliedjes. De nummers werden onderbroken door reclame, maar die reclame was … niet echt gepast. De kinderen kregen namelijk een advertentie te horen van de horrorfilm It Chapter Two.

Op de vingers getikt

Verschillende ouders vonden dat (logischerwijs) niet kunnen, en dienden klacht in. De ASA, de Advertising Standards Authority, ging op onderzoek. “De advertentie begon met filmisch drumgeluid en een steeds luider wordend hoog slagwerkgeluid”, begon de omschrijving van de ASA.

“Dat geluid bleef de hele advertentie duren, terwijl de stem van de slechterik uit de film, Pennywise, begon de praten: For 27 years, I dreamt of you. I craved you in a deep tone. Hij riep daarna: Oh I missed you! op een luide en wanhopige manier, terwijl een twee drum de advertentie naar z’n hoogtepunt brengt.”

Niet alleen de grote It-schurk komt voor in de reclame. Een ander personage zegt bevestigend z’n naam, waarna de Pennywise duidelijk begint te lachen. Volgens de ASA maakt de reclame kleine kinderen bang, waardoor helemaal niet in zo’n afspeellijst thuishoort.

Gefilterde reclames

Warner Bros., die It Chapter Two maakt, bevestigt dat de advertentie “redelijk eng” kan zijn. Het bedrijf benadrukt ook dat de reclame gericht was om mensen tussen 18 en 44 jaar oud. Spotify van zijn kant verweert zich ook tegen de beschuldigingen.

Reclames worden gefilterd in de mate van het mogelijke. De advertentie van It Chapter Two verscheen absoluut niet in afspeellijsten die uitsluitend voor kinderen bedoeld zijn, maar da’s bij de lijst in kwestie niet het geval. Die is volgens Spotify niet alleen op kinderen gericht.

Meer
Lees meer...