Barcelona is begonnen met een speciaal proefproject. Zo deelde de stad verschillende wijken in in superblocks. De zijn bepaalde zones binnen de stad, waarbinnen geen auto’s mogen rijden. Op die manier wil Barcelona onder andere de luchtvervuiling tegengaan.
Als je het woord superblocks hoort, moet je waarschijnlijk direct aan een Marvel-serie denken. Maar daarvoor staat het woord dus niet. De Spaanse stad Barcelona voerde de superblocks in om de luchtvervuiling een halt toe te roepen. Maar wat zijn die superblocks precies?
Autovrije blokken
Barcelona is eigenlijk opgedeeld in kleine rasters of blokken. Op die manier kan je makkelijk je weg terugvinden in de stad, door het aantal blokken te tellen dat je wandelt. De nieuwe superblocks die de stad invoerde zijn negen van die originele blokken samengevoegd tot één grote blok. Daarbinnen is het verboden om met de auto te rijden. Een uitzondering daarop zijn de noodzakelijke voertuigen zoals de ambulance of leveranciers van winkels. Maar die mogen maximaal 10 kilometer per uur rijden.
Daarnaast mogen de auto’s van buurtbewoners ook niet langer op de weg geparkeerd staan. Zij staan vanaf nu in een ondergrondse parking in de buurt. Daardoor maken de parkeerplaatsen ruimte voor meer groen en speelpleinen voor kinderen. Momenteel zijn er zo’n zes grote autovrije blokken. Maar Barcelona is in ieder geval van plan om dat aantal uit te breiden.
Protest
Verschillende inwoners zijn tegen de uitbreiding van de superblocks. Dat komt enerzijds omdat ze hun auto niet langer voor de deur kunnen parkeren, maar naar de ondergrondse parking in de buurt moeten. Anderzijds zijn handelaars bang dat ze een deel van hun klanten zullen verliezen door de nieuwe blokken.
Maar het idee van de superblocks wint wel aan positieve belangstelling. Zo wil de Amerikaanse stad Seattle ook met dergelijk proefproject beginnen. “Auto’s nemen tot 60 procent van de publieke ruimte in de stad in”, vertelt Schepen van Stedenbouw, Janet Sanz, in een interview met BBC.