Sydney Sweeney ligt onder vuur door “nazistische” reclamecampagne voor jeansmerk American Eagle

De Amerikaanse actrice Sydney Sweeney ligt momenteen onder vuur door een campagne van het Amerikaanse kledingmerk American Eagle. Velen zien de spotjes als vrouwonvriendelijk, toondoof en zelfs racistisch en nazistisch.

Recent lanceerde het Amerikaanse kledingmerk een nieuwe campagne, waarvan actrice Sydney Sweeney (Euphoria, The White Lotus) het gezicht is. Maar de campagne wordt niet al te positief ontvangen. Velen zijn van mening dat het gaat om een vrouwonvriendelijke, racistische en zelfs nazistische campagne die eugenetica promoot.

“Sydney Sweeney has good jeans”

In het eerste spotje van American Eagle is Sydney Sweeney te zien in een volledige jeansoutfit van het merk. We horen hoe ze zegt: “Ik ben hier niet om je te vertellen dat je jeans van American Eagle moet komen. En ik zal je zeker niet zeggen dat het de meest comfortabele jeans is die ik ooit gedragen heb of dat ze je achterwerk er geweldig doen uitzien. Maar als je ze wil kopen, dan ga ik je niet tegenhouden. Dus om duidelijk te zijn, ik vertel je niet dat je American Eagle jeans moet kopen.” Vervolgens verschijnt de tekst “Sydney Sweeney has great jeans” in beeld ofwel “Sydney Sweeney heeft geweldige jeans”.

Tot hier lijkt het een normale reclamespot, maar daarna zegt Sydney: “Zie je wat ik net gedaan heb?”, waarmee ze verwijst naar de zinspeling van “jeans” en “genes” (genen), die je op dezelfde manier uitspreekt. Waarmee ze dus verwijst naar haar goede genen als blanke, blonde vrouw met blauwe ogen. Hier zou je nog kunnen denken dat het om een foute interpretatie gaat, maar in andere spotjes worden de verwijzingen naar Sydneys goede genen minder subtiel.

In een ander spotje is namelijk een billboard te zien met de boodschap: “Sydney Sweeney has great genes“, waarbij Sydney het woord “genes” vervangt door “jeans“. Het laatste spotje is het duidelijkste. Daarin zegt de actrice: “Genen worden doorgegeven van ouders op hun nakomelingen. Ze bepalen vaak hun kenmerken als haarkleur, persoonlijkheid en zelfs de kleur van hun ogen. Mijn jeans zijn blauw.” Dit spotje wordt opnieuw afgesloten met “Sydney Sweeney has great jeans.”

Nazistisch

Heel wat mensen hadden meteen kritiek op de campagne omdat het klinkt als nazipropaganda, waarbij blond haar en blauwe ogen als “de beste genen” worden gezien. Daarnaast is er ook commentaar op de manier waarop de actrice geseksualiseerd wordt in de spotjes, met zooms op haar boezem en achterwerk.

Daarnaast is er ook heel wat kritiek op het feit dat de opbrengst van The Sydney Jeans, die Sydney Sweeney in de spotjes promoot, naar het goede doel gaat. Het goede doel is de Crisis Textline, een hulplijn voor vragen rond mentale gezondheid. De controverse, die het bedrijf volgens velen had kunnen anticiperen, overschaduwd namelijk wat een positieve campagne had kunnen zijn.

Bekijk hier de spotjes:

@americaneagle

Posters up. Secrets out: Sydney Sweeney has great jeans. Get them at the 🔗

♬ Best One Yet – Layup
Meer
Lees meer...