Er is een officieel onderzoek opgestart naar Ticketmaster. De website die verantwoordelijk is voor de ticketverkoop van concerten en festivals over de hele wereld kwam onder vuur te liggen nadat de recente voorverkoop voor tickets van de ‘Eras’-tour van Taylor Swift uitdraaide op een fiasco.
Fans van Taylor Swift probeerden vorige week massaal tickets te kopen voor de ‘Eras’-tour. Maar door problemen bij Ticketmaster verliep dat niet helemaal zoals gepland. Tot groot ongenoegen van de vele Swifties.
Problemen tijdens voorverkoop
Taylor Swift kondigde enkele weken geleden haar nieuwe ‘Eras’-tour aan. De tickets voor de concerten in de Verenigde Staten gingen onlangs in voorverkoop, maar tijdens de voorverkoop liep er heel wat mis. Het ging daarbij onder andere over foutmeldingen, mandjes die plots leeg waren, presale-codes die niet meer werkten en mensen die uit de wachtrij werden gegooid.
Uiteindelijk werden ook alle tickets al verkocht tijdens de exclusieve voorverkoop die één dag eerder van start ging dan de reguliere verkoop. Daardoor kregen fans die via de reguliere voorverkoop hun tickets wilden kopen, niet eens een kans om een plekje te bemachtigen. Heel wat fans deelden hun ongenoegen via sociale media, waardoor het nieuws ook hogerop werd opgepikt.
Officieel onderzoek
De populaire Democratische politica Alexandria Ocasio-Cortez was de eerste die reageerde op de heisa rond Ticketmaster. Zij tweette: “Ticketmaster is een monopolie, de fusie met LiveNation had nooit mogen worden goedgekeurd. Ze moeten opnieuw opgebroken worden.” Ticketmaster ligt al langer onder vuur, onder andere voor de monopoliepositie die het bedrijf heeft wat betreft de ticketverkoop voor concerten, maar ook voor hun samenwerkingen met zogenaamde scalpers, die tickets aan hogere prijzen doorverkopen. Eerder dit jaar lanceerde Ticketmaster ook “dynamic ticketing”, waarbij de ticketprijzen variëren op basis van de vraag voor tickets. Daarbij schoot de prijs voor tickets soms naast astronomische hoogtes. Staatsprocureurs uit de Staten van Nevada, Tennessee en Pennsylvania hebben nu ook een officieel onderzoek aangekondigd. “We onderzoeken het bedrijf voor beschuldigingen van misleidende of oneerlijke handelspraktijken”, klonk het.
Ticketmaster reageerde al en liet weten dat de problemen het gevolg waren van een “historisch hoge en nooit eerder geziene vraag voor tickets”. Daardoor zouden de servers het begeven hebben met foutmeldingen tot gevolg. Volgens Greg Maffei, topman van Live Nation, was Ticketmaster voorbereid op 1,5 miljoen geverifieerde fans (die dus voorrang kregen op tickets), maar uiteindelijk ging het om 14 miljoen fans.
Ook Taylor Swift reageerde zelf al. Ze deed dat via haar Instagram Story. Daar schreef ze dat ze “pissed off” was. “We vroegen Ticketmaster verschillende keren of ze de vraag aankonden en ze verzekerden dat dat het geval was.” Maar dat bleek dus niet het geval te zijn.
Niet de eerste keer
Naast fans van Taylor Swift kwam er ook reactie van de fans van BTS. Zij hadden namelijk gelijkaardige ervaringen met Ticketmaster in het verleden. Ook bij de ticketverkoop voor de Amerikaanse ‘Permission To Dance’-tour van BTS liep de site vast en werden fans uit de wachtlijst gegooid. Net als bij de tour van Taylor Swift waren bij de concerten van BTS alle tickets al de deur uit na de eerste verkoopronde.
Fans van BTS hekelen daarbij ook dat er niet werd ingegrepen toen er problemen waren voor hen, maar dat er nu wel geluisterd wordt naar de klachten van de fans van Taylor Swift. “Ticketmaster had een jaar om iets aan deze problemen te doen, maar ze deden niets. Denken ze nu echt dat we zo dom zijn?”