Tom Van Grieken (Vlaams Belang): “Massaal elektrisch rijden is geen optie” – PVDA is het eens

In het verkiezingsprogramma Laat KIES24 van de VRT, liet Tom Van Grieken, voorzitter van Vlaams Belang, weten dat hij geen fan is van meer elektrische auto’s ten koste van fossiele brandstofwagens. Volgens hem is de infrastructuur nog niet klaar voor een massale overstap naar elektrisch rijden. Verrassend genoeg is politieke tegenpool PVDA het daarmee eens.

Tom Van Grieken (Vlaams Belang) is tegen het verplichten van elektrische bedrijfswagens. “Wij zijn geen voorstanders van het opdringen van elektrische auto’s”, zei Van Grieken als antwoord op een vraag van een kiezer. “Niet iedereen kan een dure Tesla betalen. De Vlaamse regering biedt een premie van 5.000 euro voor auto’s van 40.000 euro, maar mensen kunnen dat nog steeds niet betalen”, legde hij uit.

Daarnaast vindt hij het plan onhaalbaar met de huidige infrastructuur. “Stel je voor dat we morgen allemaal elektrisch gaan rijden: ons netwerk is daar niet klaar voor. We hebben niet genoeg laadpalen, we kunnen dat niet aan”, zei hij. “Al die goedbedoelde, groene maatregelen zijn in de praktijk asociaal”, concludeerde Van Grieken.

PVDA is het eens

Het lijkt erop dat extremen elkaar raken, want ook PVDA heeft vergelijkbare standpunten in hun verkiezingsprogramma staan. Zij vinden dat maatregelen zoals kilometerheffingen en lage-emissiezones het leven van automobilisten moeilijker maken.

PVDA wil ook geen verbod op benzine- of dieselmotoren “zolang elektrische auto’s duurder blijven en geen goed alternatief zijn”. Hierin zijn PVDA en Vlaams Belang het dus eens.

Wat nu met de premie voor elektrische auto’s?

Minister van Werk Jo Brouns (cd&v) zat tegenover Van Grieken en verdedigde de fiscale premie die zijn collega-minister Lydia Peeters (Open Vld) heeft ingevoerd. “De markt zal zich hieraan aanpassen. Het is een kwestie van enkele jaren”, zei Brouns.

“Momenteel ondersteunen we elektrische bedrijfswagens volledig fiscaal, de belasting op inverkeerstelling is vrijgesteld en er is een fiscaal voordeel voor laadpalen thuis”, legde Brouns uit. De premie van Peeters is omstreden. Zelfs binnen de Vlaamse regering was er onenigheid over hoe het geld vrijgemaakt moest worden. Ook de oppositie heeft kritiek.

Meer
Lees meer...