Vooruit wil dat vliegtuigmaatschappijen de reizigers automatisch compenseren bij een geannuleerde of vertraagde vlucht

Als je vlucht minstens 3 uur vertraging heeft, of geannuleerd wordt, moet de vluchtmaatschappij je ticket terugbetalen of een alternatief aanbieden. Daarenboven heb je recht op een schadevergoeding. Die wordt weliswaar niet automatisch toegekend. Daar wil Vooruit nu verandering in brengen.

Context: In 2004 heeft het Europees parlement een verordening goedgekeurd die de rechten van passagiers beter beschermt. Indien de vlucht geannuleerd is, is de maatschappij verplicht om je te informeren, bijstand te verlenen en indien nodig opvang te voorzien.

  • De luchtvaartmaatschappij moet bij een staking een alternatieve vlucht voorstellen. Je bent vrij om te bepalen als je het voorstel aanvaardt. Indien je niet akkoord gaat, moet de maatschappij je vliegticket (en de eventuele terugreis) terugbetalen.
    • Deze regeling geldt voor alle vluchten die vertrekken vanaf een luchthaven van de Europese Unie, Noorwegen, IJsland of Zwitserland.
  • Je komt ook in aanmerking voor een schadevergoeding (artikel 7 in de Europese verordening). Die compensatie schommelt tussen 250 en 600 euro, afhankelijk van de lengte van het traject.
    • 250 euro voor alle vluchten tot en met 1500 kilometer;
    • 400 euro voor alle intracommunautaire vluchten van meer dan 1500 kilometer, en voor alle andere vluchten tussen 1500 en 3500 kilometer;
    • 600 euro voor alle vluchten die niet onder de twee bovenstaande regelingen vallen.

Automatische uitbetaling schadevergoeding

In het nieuws: Maatschappijen kennen die schadevergoeding niet automatisch toe. Je moet die zelf aanvragen en daar komt wel wat administratief werk bij kijken. Vooruit-Kamerlid Joris Vandenbroucke vraagt nu dat België als voorzitter van de EU voorstelt om luchtvaartmaatschappijen te verplichten die compensaties automatisch uit te betalen. Dat schrijft De Standaard.

  •  “Te gek wat je allemaal moet doen om aan een vergoeding te raken waar je recht op hebt. En als je informatie opzoekt op het internet, word je gebombardeerd door bedrijfjes die in jouw plaats het dossier willen invullen, uiteraard in ruil voor een bepaald percentage”, aldus Vandenbroucke.
  • Hij hekelt onder meer de bedrijven die gedupeerden helpen om een schadevergoeding te krijgen. De Belgische politicus haalt Airhelp aan als voorbeeld. Die onderneming vraagt een compensatie van 35 procent om de administratieve rompslomp op zich te nemen.  “Het is toch waanzin dat je anderen moet betalen om te krijgen waar jij recht op hebt?”, vindt de fractieleider van Vooruit. “Om te krijgen waar je recht op hebt, moet je je rechten kennen, op je strepen staan én er tijd in steken. Dat is absurd.” De automatische uitbetaling van schadevergoedingen moeten een eind maken aan dergelijke praktijken.

Opgemerkt: Georges Gilkinet (Ecolo), minister van Mobiliteit, kan zich alvast vinden in het voorstel van Vandenbroucke.

  • “België zal dit standpunt verdedigen”, zegt hij. “Als alles goed gaat, moet dat in juni leiden tot een standpunt van de Raad van de EU in Luxemburg, met de Europese ministers van Mobiliteit.”
  • Maar het punt zal eerst moeten worden besproken in de federale regering. Het onderwerp raakt ook aan de bevoegdheden van minister van Consumentenbescherming Alexia Bertrand (Open VLD) en minister van Economie Pierre-Yves Dermagne (PS). “We bekijken het voorstel”, klinkt het bij die laatste. En het is nog maar de vraag of het idee levensvatbaar is op Europees niveau.
Meer
Lees meer...