Het perfecte lichaam, de perfecte huid en de perfecte pose. Jep, je zou je voor niet minder slecht voelen over je eigen lichaam als je reclameborden met halfnaakte vrouwen erop ziet. In de Noorse stad Trondheim bannen ze daarom dat soort afbeeldingen om een negatief lichaamsbeeld te vermijden.
In Trondheim, de derde grootste stad van Noorwegen, zal je geen immense reclameborden meer tegenkomen met daarop halfnaakte vrouwen. Het stadsbestuur heeft namelijk besloten om dat te verbieden. “In de strijd tegen negatieve lichaamsbeelden is er een brede aanpak nodig”, zegt Caitlin Roper, de campagneleidster, aan The Independent. “Dit is slechts één stukje van de puzzel, maar het is een belangrijke stap.”
Vooral foto’s die keihard gefotoshopt zijn, wil de stad vermijden. “No advertising that conveys a false image of the model/models’ appearance and contributes to a negative body image will be permitted“, staat er in de nieuwe regelgeving. “As a minimum, advertisements in which body shapes have been retouched should be marked as such.”
Ottar Michelsen, politicus in Trondheim, vertelt aan NRK: “We moeten goed nadenken over wat voor soort advertenties we willen helpen om te verspreiden. We moeten geen afbeeldingen verspreiden die meehelpen om de druk op je lichaamsbeeld te verhogen.”
Progressief
Een ander belangrijk argument, dat het stadsbestuur uiteindelijk over de streep heeft getrokken, is dat vrouwen worden gereduceerd tot seksuele objecten. “Die advertenties zijn er enkel voor het plezier van mannen en entertainment. Zo’n advertenties hebben geen plaats in een progressieve gemeenschap”, klinkt het. “Ik ben ervan overtuigd dat andere landen, zoals het Verenigd Koninkrijk, ook zo’n maatregelen zouden kunnen nemen om aan body image-problemen te werken.”
In het Verenigd Koninkrijk zitten ze trouwens al met een serieus probleem. In april werd er nog een officieel onderzoek gestart naar een campagne over proteïnes om “het perfecte bikinilijf te krijgen”. Die zou aanstootgevend zijn en omdat meer dan 50.000 mensen een petitie tegen de reclame hadden getekend, kon de overheid niet anders dan een onderzoek starten naar seksisme.