Wie eten in promotie koopt, heeft 50 procent meer kans op overgewicht

Volgens een onderzoek van Cancer Research UK, hebben mensen die eten in reductie kopen, 54 procent meer kans op overgewicht. Dit testten ze aan de hand van de winkelgewoonten van de huishoudens van 16.000 Britten. 

We kennen het allemaal wel, we gaan naar de supermarkt en kijken al snel naar wat er in reclame is. Maar dit blijkt niet altijd goed te zijn, toch niet volgens het onderzoek van Cancer Research UK. Volgens deze studie hebben mensen die tussen de 40- en 80 procent aan voeding in reductie kopen 54 procent meer kans op obesitas. Op de koop toe is er dan een hogere kans op het verkrijgen van tien verschillende kankersoorten, waaronder darm- en borstkanker.

Minder fruit en groente

De kans op overgewicht is bijna 30 procent hoger bij huishoudens die voornamelijk eten kopen in korting, tegenover dat van huishoudens die het minst aantal eten in reductie kopen. De grootaankopers kochten ook nog eens 30 procent minder fruit en 25 procent minder groente.

getty images

Te voorkomen

Overgewicht is in België de grootste te voorkomen oorzaak van kanker na roken. Overgewicht en obesitas kunnen kanker veroorzaken doordat ze de werking van hormonen en groeifactoren (oestrogenen, insuline, …) verstoren en een vorm van chronische ontsteking veroorzaken. Door overgewicht en zwaarlijvigheid te voorkomen, verkleint niet alleen het risico op kanker, ook het risico op tal van andere aandoeningen zoals diabetes en hart- en vaatziekten verkleint. Door het eten van meer gezonde voeding en veel te sporten, valt dit gelukkig te voorkomen.

De verleiding

Volgens professor Linda Bauld, preventiedeskundige van Cancer Research UK, verleiden promoties mensen om ongezonde producten te kopen: “Promotieartikelen bieden mensen een schat aan verleidelijke maar ongezonde keuzes voor eten en drinken bij het doen van hun wekelijkse boodschappen. Met voordelige deals voor chocolade, koekjes, cakes en frisdranken is het geen verrassing dat mensen die meer gaan kopen omwille van promotie zwaarlijvig zijn.” Vertelt de professor nog aan de County Press.

Het probleem is dat vooral kleine kinderen in deze gezinnen daar de dupe van zijn. In België hebben elf tot vijftien procent van de kinderen van drie tot zeventien jaar overgewicht en drie tot vijf procent van die categorie leiden aan obesitas.

Eigenlijk komt het er dus op neer om gezondere voeding te kopen en je niet te laten verleiden door promoties, maar dat is niet altijd even gemakkelijk.

Dat legt de Twitteraarster Sham uit met deze gif:

Meer
Lees meer...