In het weekend van 17 en 18 juni 2023 vond in Brussel het gratis festival Hallyu Town plaats. Dat stond volledig in het teken van de zogenaamde Hallyu Wave, de term die gebruikt wordt voor de toename aan populariteit van Zuid-Koreaanse muziek, series, skincare, eten, enzovoort. Wij konden spreken met een van de K-popgroepen die op het festival aanwezig was.
Het Brouckèreplein in Brussel werd het afgelopen weekend overrompeld door fans van K-pop, K-drama’s en andere producten van Zuid-Koreaanse bodem. Het hoogtepunt van de tweedaagse, die de naam Hallyu Town kreeg, waren zonder twijfel de optredens van de Zuid-Koreaanse artiesten E Sang, OnlyOneOf, Paul Kim en CSR. Wij konden die laatste groep spreken tussen hun twee optredens door.
CSR
CSR is de Engelse naam voor 첫사랑 (Cheotsarang of “eerste liefde”). Volgens het agentschap A2Z Entertainment staat deze naam voor de verschillende interpretaties van eerste liefde. Het bijzondere aan CSR is dat alle leden in hetzelfde jaar geboren zijn. “Dat helpt ons enorm”, klinkt het bij leader Sua. “Omdat we even oud zijn, kunnen we met elkaar communiceren als vrienden. We zijn natuurlijk collega’s, maar bovenal zijn we vrienden. Daardoor kunnen we over alles praten.”
In Zuid-Korea zijn er strenge beleefdheidsregels, waarbij personen die jonger zijn respectvol moeten zijn tegenover wie ouder is. Doordat CSR dus uit zeven leden bestaat die allemaal in hetzelfde jaar geboren zijn, en dus volgens het Zuid-Koreaanse leeftijdssysteem exact even oud zijn, bestaat er geen hiërarchie. Ze zijn dus allemaal 친구, de Zuid-Koreaanse term voor vrienden die enkel gebruikt kan worden tussen vrienden van dezelfde leeftijd.
Sua is de leader van CSR. Dit is een titel die doorgaans gaat naar een van de oudere leden van een K-popgroep, maar bij een groep met leden van dezelfde leeftijd moest er een andere maatstaf gebruikt worden. “Ik ben als eerste gestart met trainen, dus daarom was het logisch dat ik de rol van leader op mij zou nemen”, legt Sua uit.
Shining Bright
De meest recente comeback van CSR is Shining Bright, een opgewekt nummer met een al even vrolijke boodschap. “We zijn op dit moment allemaal jonger dan 20 dus willen we nu vooral positieve energie tonen aan onze fans. Maar in de toekomst, wanneer we ouder worden, kunnen deze thema’s met ons meegroeien”, legt Sua uit. “Ik zeg altijd tegen mezelf dat ik eerst van mezelf moet houden, voor ik van anderen kan houden en dat is wat ik vooral probeer te doen. En dat is ook de boodschap die we willen verspreiden in onze muziek”, verklaart het Japanse lid van de groep, Yuna.
Shining Bright heeft de opgewekte sound die K-popfans waarschijnlijk herkennen van 2nd generation K-popgroepen en dat is niet helemaal toevallig. “We kijken zelf enorm op naar Girls’ Generation. We zien een goed rolmodel in hen en hopen dat we in de toekomst zoals hen kunnen zijn”, legt Duna uit.
Eerste keer in België
We spraken de girlgroup CSR tussen hun twee optredens in Brussel. Daarbij waren ze duidelijk onder de indruk van het Belgische publiek. “Toen we gisteren optraden, zagen we een grote reactie van de fans en dat was echt leuk om te zien”, klinkt het bij Yuna. “In Korea geeft het publiek ons altijd veel energie en een grote reactie, maar dat zien we ook hier in België. De fans geven ons hier echt geweldige energie”, bevestigt ook Duna.
CSR maakte haar debuut op 27 juli 2022 met het nummer Pop? Pop! en zal volgende maand dus haar eerste verjaardag als groep vieren. “Tijdens het afgelopen jaar hebben we drie comebacks gehad en we hebben ons echt geamuseerd toen we konden optreden voor een publiek. En we hopen dat we in de toekomst meer nummers zullen kunnen uitbrengen voor onze fans”, legt Sua uit.
“Het hoogtepunt in onze carrière tot nu toe was voor mij onze eerste showcase”, vertelt Duna. “Toen traden we op voor onze fans waarbij we merkten dat we een echte fanbase hebben. Nadat we hen zagen, wilden we beter ons best doen en hard werken om hen trots te maken.” “Een jong meisje vertelde me op een fanmeeting dat ik haar rolmodel was”, vertelt de trotse Yuna. “Dat was echt een aangrijpend moment voor mij.”
Toekomstplannen
Op dit moment werkt CSR druk aan hun volgende album. “We kijken enorm uit naar de release van ons album. Op dit moment zijn we nog druk bezig met de choreo en de videoclip. Maar wanneer we dat album uitbrengen, zullen we de kans krijgen om meer fans over de hele wereld te ontmoeten. Daar kijken we enorm naar uit.”
Daarnaast heeft de groep ook grotere dromen. “We zouden graag in de Tokyo Dome in Japan optreden, zodat ons Japanse lid Yuna kan optreden in haar eigen land”, vertelt Duna. “Enkele dagen geleden hebben we opgetreden in AFAS Live in Amsterdam. Het ging toen om een optreden met nog heel wat andere artiesten, maar ik hoop dat we daar ooit ons eigen concert zullen kunnen geven.”
“We zijn zo blij om hier in België te zijn”, besluit Sua. “Het is zo’n geweldig moment dat we voor altijd zullen onthouden. De enthousiaste reacties van de Belgische fans gaan ons zeker bijblijven. We hopen dat we snel kunnen terugkeren naar België en ook in andere landen in Europa zullen kunnen optreden.