Kredietkaart geweigerd! Mijn pijnlijke ervaring en wat er dringend moet veranderen

Dit artikel gaat over 2 nagenoeg identieke persoonlijke kredietkaart ervaringen op nauwelijks 6 maanden tijd. Telkens kwam bij de handelaar een “weigering” op het scherm en stond ik met rode kaken uitvluchten te verzinnen waar de brave handelaars het hunne zullen van gedacht hebben. Om u bewust te maken dat dit ook bij u kan voorvallen heb ik mijn laatste ervaring hier toegelicht. 

Met een kredietkaart op reis

Toeristen die niet graag met veel cash geld op reis vertrekken vertrouwen des te meer op hun kredietkaart om allerlei kosten te betalen. We onderscheiden 2 belangrijke gebruikers groepen: a) diegenen die een pakketreis boeken en deze in België betalen en b) diegenen die hun reis zelf samenstellen en zowat alle diensten zelf reserveren en ze meestal ook ter plaatse betalen. Ik behoor tijdens 3/4 van mijn reizen tot de b) groep.  

Het limietbedrag

In mijn geval bedraagt het limietbedrag van mijn VISA kaart 2500 € (BNP), een bedrag dat meer dan toereikend is voor niet-reis gerelateerde uitgaven. Voor mijn skireis naar de Verenigde Staten (met Hawaii verlenging), had ik aan de bank een tijdelijke verhoging van de kredietlimiet gevraagd. De limietverhoging werd zonder morren zeer klantvriendelijk in orde gebracht. Tijdens mijn reis bleef ik mooi onder het limietbedrag van de kaart en had dan ook geen enkel betaalprobleem. De reisperiode viel volledig in de maand januari.

Het begin van de ellende

Begin februari ontving ik een Email van Spotify dat de afhouding van het maandabonnement door VISA geweigerd was. Groot alarm in Mechelen omdat er met diezelfde kaart een aantal andere vaste kosten  betaald worden (VS internet diensten, Netflix, enz.). Eind verleden jaar was ik er al achter gekomen dat één weigering van een betaling een weigering impliceert van X dagen (aantal dagen niet precies bekend bij de bankbediende, maar vermoedelijk een 5-tal dagen).

Gebruik en verrekening van de kaart

De reden van blokkering moest ik niet ver gaan zoeken. Eind 2014 had ik dit al eens eerder meegemaakt. Het limietbedrag van de kaart geldt niet alleen voor het tijdstip van de betaling (transactiedatum), maar evenzeer voor de periode van de verrekening.  Tevens tikt de teller ook aan bij eventuele reservaties (veel gebruikte praktijk bij hoteliers van bv Booking.com ). Blijkbaar werd mijn februari kredietlimiet van 2500 € meteen overschreden en weigerde men Spotify te betalen, dit ondanks een voldoende bevoorraadde universele rekening. 

Na mijn “geval” aan de bankbediende van BNP uitgelegd te hebben, verzekerde hij mij het nodige te zullen doen om te voorkomen dat ik moeilijkheden zou ondervinden tijdens mijn skireis (die enkele dagen later zou beginnen). 

and courtesy http://www.virtualthreat.com/2013/01/29/how-cyber-criminals-are-exploiting-our-swipe-n-go-society/

Rode kaken

Aanvankelijk leek alles gesmeerd te lopen. Toen ik evenwel op de dag van terugkeer uit Oostenrijk het saldo van de appartement huur met de kaart wilde betalen, was het weer zover. De eigenaar dacht aanvankelijk dat hij ergens iets fout gedaan had en probeerde een 2e keer. Opnieuw geweigerd. Rode kaken als gevolg …

Op zaterdag en zondag kan men ook niet terecht bij de bank. Het bedrag was ook te hoog om even snel langs een geldautomaat te lopen.  Gelukkig hadden we het appartement met 2 gezinnen gehuurd en waren onze vrienden in staat om de huur te voldoen.  Niet lang nadien moest er getankt worden en werd ook deze transactie geweigerd. Zeer onaangenaam! 

Oplossing: aanpassing procedures bij VISA en MC

Telkens er iets met de kaart betaald wordt dient voor het limietbedrag de “transactiedatum” gebruikt te worden in plaats van de “verrekeningsdatum”. Met de huidige kredietkaart terminals moet een dergelijke ingreep zonder noemenswaardige aanpassingen uit te voeren zijn (beide datums staan ook nu al op het kredietkaart borderel). 

Een tweede noodzakelijke aanpassing is het niet langer blokkeren van betalingen die binnen het limietbedrag vallen. De kaarthouder is immers geen computer en heeft alleen een vaag begrip van wat hij tijdens de maand met de kaart al betaald heeft. Bij één aanbieding die boven de limiet gaat en geweigerd wordt (meestal bij duurdere aankopen) meteen ook alle volgende kleine bedragen die binnen de limiet vallen blokkeren is klantonvriendelijk en ongehoord. 

Om ten allen tijde een overzicht te hebben van de stand van uitgaven zou een APP of een web toepassing geen overbodige luxe zijn en veel miserie vermijden.

Er is te weinig tijd tussen het ontvangen van de kredietkaart uitreksel en en de afhaling van het bedrag van de universele rekening. U bent enkele dagen de deur uit, lap kredietkaart geblokkeerd. Een simpele email dat bedrag XXX van de rekening zal gehaald worden op XX-XX-XXXX zou al wonderen kunnen doen. Niet iedereen heeft ten allen tijde veel geld op zijn universele rekening staan.