Na tien jaar en ruim een miljard gebruikers heeft de sociaalnetwerksite Facebook een schat aan data over haar gebruikers, en ook over hun relaties. Naar aanleiding van Valentijnsdag lichtten ze een tipje van de sluier op.
1. Het duurt 100 dagen voor een koppel ‘Facebook official’ wordt
Je hebt altijd mensen die het meteen van de daken schreeuwen, maar de meesten zijn iets terughoudender en willen zien waar de prille relatie naartoe gaat. Na gemiddeld 100 dagen (of een drietal maanden) worden ze ‘Facebook official’, wat betekent dat ze op Facebook toegeven een relatie te hebben met elkaar.2. Koppels posten méér op elkaars timeline voor ze Facebook official zijn
Voor hun relatie officieel is, plaatsen koppels steeds (iets) meer posts op elkaars timeline met een piek (1,67 posts) 12 dagen voor ze ‘facebook official’ gaan. Vanaf het officieel is, vermindert het posten met een dieptepunt van 1,53 posts op dag 85. Facebook nam enkel koppels die single waren 100 dagen voor de ‘facebook official’ en in een relatie 100 dagen na de Facebook official op de in vergelijking.3. Dat is goed nieuws.
Kwaliteit boven kwantiteit: er wordt misschien wel minder gepost maar de posts zijn wel liever en positiever.4. Zeker voor koppels die het een paar maanden volhouden
Niet onlogisch hebben prille relaties meer kans om op de klippen te lopen, maar eens ze een paar maanden hebben overleefd, daalt hun kans significant. Een jaar samen is dus terecht een belangrijke mijlpaal. Facebook baseerde zich hiervoor op alle relaties gevormd tussen januari 2008 en december 2011 bij personen ouder dan 23 jaar die niét getrouwd waren.5. Seizoen speelt een rol in relatiebreuken
Het einde van de lente en het begin van de zomer (mei-juni-juli) is volgens Facebook dé periode waarin relaties worden beëindigd. Ook in februari volgt een dip, terwijl ‘echtscheidingsmaand’ januari niet opviel in de statistiek – maar dat is te wijten aan de uitsluiting van ‘getrouwde’ koppels. Eind 2011 liepen bijna dubbel zoveel relaties op de klippen als normaal, met de crisis als mogelijke oorzaak.6. Holebikoppels hebben een groter leeftijdsverschil dan heterokoppels
In 2 op 3 relaties is de man ouder, bij 1 op 5 is dat de vrouw. Bij 13 procent zijn de partners even oud. Bij heterokoppels bedraagt het verschil gemiddeld 2,4 jaar. Facebook vergat de holebi’s niet en merkte op dat bij holebi-partners het gemiddelde leeftijdsverschil groter is, en dat wordt des te opvallender naarmate de Facebookgebruiker ouder was. Het leeftijdsverschil van holebi’s onder de 25 was niet zoveel groter dan bij heterokoppels. Bij dertigers was het al dubbel zo groot (6 jaar tegenover 3 jaar). Homokoppels hebben het grootste leeftijdsverschil als ze 38 zijn, bij lesbiënnes is dit 45 jaar. Vanaf 45 jaar daalt het leeftijdsverschil bij homokoppels opnieuw.
Facebook relateerde hun data ook aan de Global Gender Gap en kwam tot de conclusie dat het gemiddelde leeftijdsverschil in relaties groter is in landen waar ook de ongelijkheid tussen de geslachter groter is, behalve in Zuidoost Azië. Het land met het kleinste gemiddelde leeftijdsverschil is Australië (1,82 jaar).
7. Voorspelbaar: koppels hebben meestal dezelfde religie
Zowat overal ter wereld wordt er weinig ‘interreligieus’ gedatet. So far for Romeo & Juliet, maar zoals relatiewetenschap al vaker bewees: koppels hebben meer kans op overleven als ze raakvlakken hebben. En voor een twistpunt als religie, dat samenhangt met culturele visies, verwachtingen voor het gezin en werk, is dat zeker het geval. Iemand van een andere religie daten gaat nog, maar de kans dat ze trouwen is kleiner (al kan dat wel deels vertekend zijn doordat huwen binnen sommige religies niet mogelijk is als je niet bekeert).
In de VS heeft 86 procent van de koppels dezelfde religie, al verschilt dat ook wel sterk per religie. Mormonen sen Sikhs huwen en daten vooral binnen de eigen religie, Joden daarentegen hebben het meest kans om te trouwen met iemand van een andere religie.
8. Er is hoop voor Jedi
Jedi doen het nog beter: ook al maken ze slechts 0,15 procent van de bevolking uit, De Kracht is met hen want 13 procent slaagt erin om met een andere Jedi te trouwen. Al weet Facebook natuurlijk niet of deze al Jedi waren voor het huwelijk, of de ene Jedi de andere gewoon overtuigde…
9. With a little help from your friends
Maar waar Facebook echt om draait is natuurlijk je vrienden. En wanneer merk je dat beter dan in tijden van nood, zoals: een relatiebreuk? Voor deze data keek Facebook naar alle relaties die minimum een maand lang ‘officieel’ waren op Facebook tot de partner de status veranderde naar single. Ze pikten er een periode van twee maanden uit (een maand voor en een maand na de breuk) en telden alle interacties op eigen posts, alle posts van anderen op hun timeline en alle verzonden en ontvangen berichten. Dat samen leidde tot een opmerkelijke piek in berichten de dag voor en de dag na een breuk: +225 procent.
“Dit wijst erop dat mensen steun krijgen van vrienden in periodes die daarom vragen”, besluit Facebook.
We hadden niets minder gehoopt.
Meer info via Facebook Data Science