Facebook gaat pagina’s labelen die door de overheid worden beheerd

Facebook is sinds gisteren begonnen met het labelen van mediakanalen die geheel of gedeeltelijk onder de controle van regeringen staan. Dat werd in oktober 2019 al aangekondigd, maar is dus sinds gisteren in werking. Ook worden advertenties tijdens de Amerikaanse verkiezingen gecensureerd.

Facebook baseert de beoordeling van dergelijke pagina’s op bepaalde factoren zoals overheidsinvloed en overheidseigendom. Voorbeelden van pagina’s die door de overheid worden gecontroleerd, zijn het Chinese Xinhua News en het Russische Sputnik News. Later dit jaar komen er ook labels aan advertenties van dezelfde mediamerken, maar in eerste instantie gaat het vooral om nieuwsberichten.

Gesponsorde content wordt gecensureerd

Facebook stuitte al eerder op kritiek omdat tweets van bijvoorbeeld Donald Trump niet op waarheid worden gecontroleerd. (bron: EPA)

Het idee achter het labelen van bepaalde pagina’s is om ervoor te zorgen dat de verkiezingen niet beïnvloed worden door bestaande mediabedrijven die het nieuws naar hun hand zetten. Facebook kreeg al langer kritiek omdat het ervoor koos om bepaalde politici, waaronder president Trump, niet te controleren op de waarheid van hun berichten.

De censuur op advertenties botst wellicht vroeg of laat nog op kritiek. Het is de bedoeling dat media-uitingen tijdens de Amerikaanse presidentsverkiezingen, die in november dit jaar plaatsvinden, gecensureerd worden. Het gaat dan vooral om de gesponsorde content. Dat is niet het geval bij bijvoorbeeld Reuters of Bloomberg. Facebook zegt dat het vertrouwen heeft in de redactionele onafhankelijkheid van de Amerikaanse media.

Staatsmedia

Nathaniel Gleicher, cybersecurity-topman bij Facebook
(bron: ISOPIX)

Nathaniel Gleicher, de cybersecurity-topman bij Facebook, zegt dat ‘staatsmedia’ niet alleen betekent dat de overheid zich financieel moeit. Het gaat vooral over de persvrijheid. Facebook kijkt hiervoor naar de stellinginname van een nieuwsbedrijf, de eigendomsstructuur en de redactiecultuur over bronnen. Ook worden factoren zoals de persvrijheid in het land bekeken.

Indien een media-bedrijf het niet eens is met het label kunnen ze bij Facebook beroep aantekenen. Ze moeten dan de redactionele onafhankelijkheid kunnen aantonen.

Meer
Lees meer...