De levensgevaarlijke Momo-challenge is terug met een nieuw gezicht. Deze keer luistert hij naar de naam Jonathan Galindo en gaat hij niet te werk via WhatsApp, maar vooral via Twitter, Instagram en TikTok.
Jonathan Galindo, het is een naam die je misschien al hebt zien opduiken op sociale media. Of misschien heb je “zijn gezicht” al gezien. Jonathan Galindo is een persoon, geschminkt als een hond, die online mensen de stuipen op het lijf jaagt. Het gaat hier namelijk om de vernieuwde versie van de Momo-challenge die de afgelopen jaren voor veel ophef zorgde.
Momo-challenge
Twee jaar geleden werd de wereld opgeschrikt door de Momo-challenge. Daarbij werden veel jongeren door een fictief persoon aangezet tot verschillende uitdagingen. Die uitdagingen gingen van kleine dingen zoals dingen die je moet zeggen tegen je ouders of vrienden, maar groeide ook uit tot gevaarlijkere opdrachten, zoals zelfverminking en volgens geruchten zelfs zelfmoord. Er werden uiteindelijk een tiental overlijdens van jongeren gelinkt aan de Momo-challenge, waaronder een 13-jarige jongen uit Belgisch Luxemburg.
De Momo-challenge werd gezien als een nieuwe opflakkering van de zogenaamde Blue Whale-challenge. Die challenge ging hetzelfde in z’n werk en zorgde in 2016 voor meer dan 130 overlijdens in Rusland. Later waaide de challenge ook over naar andere landen, waar hij voor meer dodelijke slachtoffers zorgde.
Jonathan Galindo
En nu is er dus al voor de derde keer een gelijkaardige challenge opgedoken. Net als bij de Momo-challenge is het “gezicht” van de challenge een vreemd personage. Deze keer geen kip met een mensenhoofd, maar wel een persoon die verkleed is als een hond. Voor de rest gaat het helemaal hetzelfde in zijn werk als de Momo-challenge.
Jonathan Galindo spreekt via privébericht jongeren aan met vraag of ze “een spel willen spelen”. Dat spel bestaat opnieuw uit verschillende opdrachten, waarbij jongeren gedwongen worden ze uit te voeren omdat Jonathan anders persoonlijke gegevens gaat lekken. De opdrachten worden opnieuw steeds gevaarlijker met mogelijk opnieuw zelfmoord als laatste opdracht.
Nieuwe sociale media
Waar de Momo-challenge zich vooral afspeelde via WhatsApp, gebruikt de Jonathan Galindo-challenge vooral de sociale media die populair zijn bij jongeren. Denk daarbij dus aan Twitter, Instagram en ook TikTok. Op al die platformen doken er al tientallen profielen op met “Jonathan Galindo” in de naam.
Het lijkt erop dat het profiel op Twitter @JonathGalindo het eerste was. Waarna de copycats als paddenstoelen uit de grond schoten. Zowel op Twitter, Instagram als TikTok zijn er tientallen profielen van Jonathan Galindo te vinden. Daarbij zijn er uiteraard enkele die enkel voor de grap zo’n profiel aanmaken. Maar er zitten ongetwijfeld ook enkele personen bij met slechte bedoelingen. Daarom is voorzichtigheid dus zeker aangeraden.
Wie met vragen zit rond zelfdodingen of nood heeft aan een gesprek, kan terecht op de Zelfmoordlijn via het gratis nummer 1813 of op www.zelfmoord1813.be.