Het ziet er niet goed uit voor de vliegtuigbouwer Boeing. Een jaar waarin de luchtvaart opnieuw moest aantrekken begint met een gecrashte Boeing 737-500, terwijl de wereld het 737 MAX-debacle nog lang niet vergeten is.
Vorige week sloot Boeing een vervelend hoofdstuk uit zijn geschiedenis door 2,5 miljard dollar (2 miljard euro) te betalen aan het ministerie van Justitie als boete omdat het bedrijf informatie zou hebben achtergehouden in het onderzoek naar de twee crashes met 737 MAX-toestellen in 2018 en 2019.
Het geld was al voorzien en Boeing kon starten met een propere lei. De 737 MAX mocht weer vliegen en na een jaar waarin de luchtvaart aan de grond stond door corona zouden er opnieuw meer vliegtuigen besteld worden.
Crash
De som was echter nog niet goed overgeschreven of er viel weer slecht nieuws te rapen voor de vliegtuigmaker. Zaterdag crashte een 737-500 met 62 mensen aan boord in de Indonesische Javazee vlak na het opstijgen. Oorspronkelijk klonk het dat het contact verloren was, maar in de loop van zondag werden er brokstukken gevonden en werd de crash bevestigd.
Boeing reageerde kort: “We zijn ons bewust van mediaberichten in Jakarta over de vlucht SJ-182 van Sriwijaya Air. Onze gedachten zijn bij de crew, passagiers en hun familie. We staan in contact met de luchthaven en staan klaar om hem te ondersteunen in deze moeilijke tijd”, klinkt het op zijn website.
Onderzoek
Er is nog weinig geweten over de oorzaak, maar op dit moment wordt de zwarte doos onderzocht. Volgens experts is de kans klein dat het een constructiefout is. “Het vliegtuig is al 30 jaar in dienst en is een heel verre voorouder van de MAX-toestellen”, zegt luchtvaartanalist Richard Aboulafia aan het persagentschap Bloomberg. “Er werden al duizenden exemplaren gemaakt en de productie werd 20 jaar geleden stopgezet. Als er iets mee aan de hand was, hadden we dat wel al geweten.”
Maar daar heeft de man in de straat natuurlijk weinig aan. Die ziet alleen de berichten die in de media verschijnen en ongetwijfeld leidt dit opnieuw tot een onderzoek van enkele jaren naar de oorzaak. Mogelijks zeggen luchtvaartmaatschappijen hun licht herwonnen vertrouwen in Boeing opnieuw op en annuleren ze weer bestellingen.
Het lijkt bijna onwaarschijnlijk dat de omzet en de aandelenprijs niet gaan lijden onder dit voorval. Maandag ging Boeing voorbeurs alvast tot 3 procent lager, al is dat niets vergeleken met de prijs in maart na de tweede dodelijke crash. Die ging toen in één dag 18 procent lager en verloor in tien dagen 60 procent.