Vanaf vandaag kan je op Netflix kijken naar de documentaire Buy Now! The Shopping Conspiracy. Daarin zal het dieper ingaan op de tactieken die bedrijven gebruiken om ons verslaafd te maken aan consumeren.
Op Netflix kan je vanaf nu kijken naar een opvallende (en misschien wel confronterende) documentaire. Deze keer zal er namelijk geen moord of aliens centraal staan, maar wel iets waar we allemaal mee te maken krijgen: de consumptiemaatschappij. Buy Now! The Shopping Conspiracy zal dieper ingaan op de manier waarop we door bedrijven aangespoord worden om steeds meer te kopen.
Buy Now! The Shopping Conspiracy
In de documentaire komen voormalige werknemers van Adidas, Amazon en Apple aan het woord. Zij vertellen vanuit hun expertise hoe merken te werk gaan om ons steeds opnieuw te overtuigen om producten te kopen. Of het nu gaat om bulkkorting of gratis verzending, via deze methodes blijven mensen geneigd om meer te kopen. “We beïnvloeden je gedrag op subtiele manieren waardoor je het zelf niet eens doorhebt”, klonk het in de trailer. Maar kort daarna veranderde het thema van de trailer en wordt dieper ingegaan op wat grote bedrijven proberen te verbergen. Het gaat daarbij om grote hoeveelheden producten die vernietigd worden en op vuilnisbelten belanden. In sommige gevallen gaat het zelfs om stoffen die schadelijk zijn voor het milieu.
De documentaire is gemaakt door Nic Stacey, die eerder al verantwoordelijk was voor The World According to Jeff Goldblum. Buy Now! The Shopping Conspiracy is een documentairefilm van 1 uur en 24 minuten.