Marius Borg Høiby blijft in hechtenis tot 13 juli


In het kort

  • Marius Borg Høiby zit nog steeds vast na een gevangenisstraf van vier jaar voor verkrachting.
  • De rechters hebben zijn verzoek om vrijlating afgewezen om te voorkomen dat hij contact opneemt met de slachtoffers.
  • Het beroep wordt pas volgend jaar behandeld.

Marius Borg Høiby, in de media bekend als de Noorse „bonusprins“ vanwege zijn band met de koninklijke familie, blijft nog minstens een maand vastzitten. Zijn advocaat heeft Aftenposten laten weten dat er geen verder beroep wordt aangetekend tegen de beslissing van de rechter om hem in hechtenis te houden. Dit volgt op een periode van hechtenis die begin februari begon, net voordat zijn rechtszaak van start ging.

Straf en risicobeoordeling

De 29-jarige is onlangs veroordeeld tot vier jaar gevangenisstraf, onder meer voor verkrachting. Hoewel hij in beroep is gegaan tegen de totale straf, is zijn specifieke verzoek om onmiddellijke vrijlating afgewezen.

De rechter oordeelde dat zijn vrijlating een risico zou vormen, omdat hij mogelijk contact zou proberen op te nemen met een van de slachtoffers.

Gezinsomstandigheden

Høiby had eerder om vrijlating gevraagd om bij zijn moeder, kroonprinses Mette-Marit, te kunnen zijn. Zij herstelt momenteel van een longtransplantatie en zal naar verwachting nog enkele weken in het ziekenhuis blijven.

Ondanks deze gezinsomstandigheden blijft hij in ieder geval tot 13 juli achter de tralies. Het hof van beroep zal zijn zaak naar verwachting pas volgend jaar behandelen.

Beschuldigingen

De beschuldigingen omvatten het vervoer van verdovende middelen, bedreigingen, mishandeling, het overtreden van een straatverbod en vier gevallen van verkrachting. De openbare aanklagers hadden eerder een gevangenisstraf van zeven jaar en zeven maanden geëist.

Schrijf je hieronder in voor onze GRATIS nieuwsbrief

Voeg newsmonekey.be toe als preferred source op Google
Meer
Lees meer...