Seriestress, het is een woord dat we vaker en vaker in de mond nemen omdat we merken dat de stroom aan nieuwe reeksen onmogelijk nog bij te houden is. Dat wordt er deze week niet beter op, want deze week voegt Netflix minstens drie nieuwe series toe die het bekijken waard zijn én is het lijstje uitstekende nieuwe films maar net niet eindeloos.
Series
Laten we beginnen met Pose. Het is de laatste reeks die uit de koker van Ryan Murphy kwam en die op het Amerikaanse FX te zien was. Pose is de reeks met de grootste transgender cast tot nu toe en speelt zich af in het New York van de jaren 80, dat toen niet de beste plek was om (openlijk) holebi te zijn. De homofobe burgermeester Ed Koch zwaaide er de plak, de nieuwe ziekte AIDS sloeg steeds wilder om zich heen en Koch doet helemaal niks. De holebigemeenschap verzamelt zich in ‘houses’, plekken waar iedereen (“social outcasts and misfits“) helemaal zichzelf mocht zijn.
Ryan Murphy heeft zich voor Pose helemaal laten gaan. Er zijn heuse verkleedfeestjes en catwalkwedstrijden in de reeks te zien, maar onder alle pruiken en extravagante jurken gaat de reeks eigenlijk over de donkere route die de LHBTQA-gemeenschap heeft moeten afleggen om te staan waar ze vandaag staan, gaat de reeks over zichzelf mogen en kunnen zijn.
De volgende vijf jaar zal Ryan Murphy (ook de bedenker van Glee, Feud, American Horror Story en American Crime Story) exclusief series gaan maken voor Netflix. Daarvoor legde de streamingdienst naar verluidt 240 miljoen euro op tafel.
En dan: Nightflyers. Het is een reeks gebaseerd op het gelijknamige boek van George R.R. Martin, de man die ook van Game Of Thrones zo’n historisch succes maakte. Bovendien schreef de man zelf aan de reeks mee. De Nightflyer is een kolonieschip dat in een verre toekomst door de ruimte zoeft. Wanneer ze in de buurt van de aarde komt, wil een wetenschapper, Karl D’Branin, de aarde redden van de ondergang.
Klinkt nogal cliché en de eerste reacties op deze reeks zijn ook lang niet zo lovend, maar sci-fi-liefhebbers met tijd te veel mogen Nightflyers altijd een kans geven. Overigens: ook van Star Trek: Disocery is opnieuw een nieuwe aflevering (S2E03) toegevoegd deze week.
De meest zinnenprikkelende Netflix Original van deze week heet dan ook Russian Doll. De reeks draait om Nadia (Natasha Lyonne, die Nicky speelt in Orange Is The New Black) die iets vervelend voorheeft: Groundhog Day-gewijs gaat ze keer op keer dood, om vervolgens weer tot leven te komen en opnieuw te beginnen.
Natasha Lyonne schreef zelf mee aan zeven van de acht afleveringen en ook Amy Poehler (Parks And Recreation) was betrokken bij de reeks. Het zegt misschien al iets over de toon van de reeks: wie denkt dat dit een te duistere reeks is voor hem of haar, de trailer belooft vooral veel hilariteit. Of dat grapje ook een seizoen lang boeiend kan worden gehouden, kunnen we vanaf nu beoordelen.
En verder zijn er nog wat wekelijkse toevoegingen aan nieuwe reeksen. Riverdale had het nieuwe jaar al ingezet en zit ondertussen aan E11 van het derde seizoen. De superheldenreeksen van DC (die overigens allen voor een nieuw seizoen zijn vernieuwd) komen uit hun winterslaap en zetten hun seizoenen verder. Deze week zijn er dus opnieuw nieuwe afleveringen van Arrow (S7E10), Black Lightning (S2E10) en The Flash (S5E12).
Films
Een heel pak films zijn aan het aanbod toegevoegd, waaronder één spiksplinternieuwe die ons heel erg benieuwd maakt.
Velvet Buzzsaw is een soort weirde horrorfilm die de wereld van de moderne kunst op de korrel neemt en parodieert. Het is niet heel eenvoudig om uit te leggen waar de film rond draait, maar laten we het houden op dat we kennismaken met een machtige kunstcriticus in Miami Beach, Morf Vandewalt (Jake Gyllenhaal) en een aantal kunstwerken die tot leven komen en aan het moorden slaan.
Wat ons zo benieuwd maakt naar deze film is dat het de tweede samenwerking is tussen Jake Gyllenhaal en regisseur Dan Gilroy. De twee maakten in 2014 al het kleine onderschatte meesterwerkje Nightcrawler over een gewetenloze sensatiejournalist, één van de beste rollen die Gyllenhaal ooit speelde.
De mooiste en meest ontroerende toevoeging van de week is de prachtfilm Paddington (2014) over het bekende beertje die in het oerwoud van Peru leeft, maar van een leven in Londen droomt en als verstekeling aan boord van een schip terecht komt. Men hoeft geen groot genie te zijn om hier een allegorie voor de vluchtelingencrisis in te zien, maar het is met zoveel liefde, ontroering, humor en optimisme gedaan dat ons hart er alleen maar van kon smelten. En het tweede deel (uit 2017, maar niet op Netflix) was nog beter.
Verder zijn er nog een aantal interessante titels toegevoegd van de laatste jaren. Dead Men Tell No Tales (Salazar’s Revenge) uit 2017 stippen we even aan omdat we twee jaar geleden te lui waren om ons naar de cinema te bewegen voor vergane glorie die episode per episode meer en meer de dieperik in zonk. Nu kunnen we de meest recente Pirates-film (en allicht de allerlaatste ooit met Johnny Depp) ook gewoon thuis vanuit onze luie zetel bekijken.
Veel leuker was The Nice Guys (2016), waarin Ryan Gosling en Russel Crowe met veel gevoel voor humor en schwung twee privédetectives vertolken die de zaak van een vermist meisje en een vermoorde pornoster proberen op te lossen.
En in de categorie “slecht en onnozel, maar wel plezant” is er ook nog Pride And Prejudice And Zombies (2016), waar het oerklassieke verhaal van Jane Austen in een negentiende-eeuwse zombiewereld wordt geplaatst.
Leonardo DiCaprio neemt ons mee op berenjacht in het imposante The Revenant, de film waarvoor Leonardo DiCaprio zijn eerste Oscar en regisseur Alejandro G. Iñárritu zijn tweede Oscar kreeg. Iñárritu won de Oscar voor Beste Regie twee jaar na elkaar: in 2016 kreeg hij de prijs voor The Revenant, in 2015 mocht hij dezelfde prijs al in ontvangst nemen voor Birdman.
Alejandro G. Iñárritu is overigens van Mexicaanse afkomst en het is ook daar dat Sicario (2015) zich afspeelt. Sicario was de film van regisseur Denis Villeneuve tussen Enemy en Prisoners (allebei 2013) en Arrival (2016) en speelt zich af aan de Mexicaanse grens. Emily Blunt speelt hierin een FBI-agente die deelneemt aan een geheime operatie om een Mexicaanse drugbaron uit te schakelen.
Het vervolg (Day Of The Soldado uit 2018) miste helaas het vakmanschap van Denis Villeneuve en de snedigheid van het origineel, maar deze blijft een zeer vakkundig gemaakte thriller.
In dezelfde categorie – vakkundig gemaakte thriller – kunnen we nu op Netflix ook The Infiltrator (2016) opvragen met in de hoofdrol Bryan “Walter White” Cranston. Hij speelt hierin een undercoveragent die infiltreert in de wereld van corrupte bankiers en zakenlieden die er uiteindelijk (geen spoiler, het is gebaseerd op een waargebeurd verhaal) in slaagt om meerdere grote banken te ontmaskeren die geld witwassen voor drugsbaronnen zoals Pablo Escobar.
En tot slot nog een klein hoofdstukje filmgeschiedenis, want met Goodfellas (1990) staat nu één van de allerbeste films uit de recente filmgeschiedenis op Netflix.
In deze klassieker van Martin Scorsese speelt Ray Liotta Henry Hill, een jonge snaak die dolgraag bij de maffia wil horen. Hij komt onder de hoede van Jimmy Conway (Robert De Niro), een oude rot die hem de kneepjes van het ‘vak’ leert.
En voor onze laatste tip van deze week duiken we nog wat verder de geschiedenis in, naar het jaar 1979 toen Escape From Alcatraz uitkwam. Clint Eastwood schittert in deze film als de crimineel Frank Morris die zich anno 1960 een weg uit de zwaarst bewaakte Amerikaanse gevangenis probeert te banen.