Geen halfnaakte mannen meer op Brusselse Waterloolaan: Abercrombie & Fitch sluit paradepaardje

Het kledingmerk Abercrombie & Fitch, bekend van de reclamecampagnes met halfnaakte mannen, sluit zijn grootste winkel in Brussel. Ook in andere landen sluiten er zogenaamde flagshipstores.

De Franstalige openbare omroep RTBF kwam de sluiting op het spoor door een briefje aan de deur. “Vanaf 9 januari zijn wij definitief gesloten”, staat er.

De winkel werd in 2011 nochtans met veel toeters en bellen voorgesteld. Het filiaal huisde in het prestigieuze Wittouck-hotel, het personeel werd geselecteerd door een modellenbureau en er stonden vanaf de eerste dag lange rijen. Zoals aan elke Abercrombie & Fitch-winkel poseerden er knappe mannen met blote bovenlijven voor de winkel.

Concurrentie

Acht jaar later is het helaas gedaan, maar de ondergang is al even ingezet. Sinds 2015 moet de groep opboksen tegen nieuwelingen als Uniqlo en Superdry. Maar ook het minder dure Zara en H&M legden het merk het vuur aan de schenen. De winst gaat sindsdien achteruit en de coronacrisis gaf het genadeschot.

Abercrombie & Fitch, dat ook de winkels van Hollister en Gilly Hicks uitbaat, moest ingrijpen en sluit zijn flagshipstores aan de grote winkelstraat Champs-Élysées in Parijs, aan de Waterlolaan in Brussel, in Londen, München, Madrid en het Japanse Fukuoka.

Nieuwe strategie

Dat past in het kader van de nieuwe strategie van het merk om kleinere winkels te openen en meer te focussen op e-commerce. De hele groep heeft wereldwijd 850 winkels en was in 2019 goed voor een jaarlijkse omzet van 3,6 miljard dollar, 1 procent meer dan een jaar eerder. Over dezelfde periode bleef de winst stabiel op 2,1 miljard dollar.

Om u te tonen wat u zal moeten missen, halen we nog eens een advertentie uit 2010 van onder het stof.

Meer
Lees meer...