Phishing is een van de meest gebruikte methoden bij cybercriminelen om mensen te misleiden of om geld te verkrijgen. Door middel van een mail die er realistisch uitziet, doen hackers zich voor als werknemers van een bekend bedrijf. Apple blijkt nu het meest gebruikte bedrijf te zijn.
Dat blijkt tenminste uit een rapport van cyberveiligheidsbedrijf Checkpoint. Apple is het merk dat het meest wordt gebruikt bij phishing. Daarna volgen Netflix, Yahoo en WhatsApp. Netflix wordt tijdens de coronamaatregelen meer gebruikt door de mensen. Het aantal phishing-aanvallen op Netflix is de afgelopen maanden zelfs verdubbeld.
Zowel computer als telefoon
Internet blijft het favoriete platform voor cybercriminelen om aan phishing te doen. 59 procent van de phishing-gevallen gebeurt via het internet op de computer, 29 procent van de phishing-gevallen gebeurt via de telefoon. Dat laatste getal kan nog stijgen aangezien meer mensen nu meer tijd op hun telefoon besteden door de huidige coronamaatregelen. Cybercriminelen maken ook misbruik van het consumptiepatroon van apparaten als gevolg van de Covid-19-uitbraak.
Wat je zelf kan doen
Het is vaak gemakkelijk om te checken of je met phishing te maken hebt. Controleer de links in je mailbox. Links met opvallende, promotionele aanbiedingen of bizarre kortingen kunnen al een belletje doen rinkelen. Bovendien kan je ook kijken of het domeinnaam geen spelfouten bevat. Die fungeert vaak als front om een virus te installeren en zo geld te kunnen ontfutselen.