Belgische wegen er steeds slechter aan toe, blijkt uit onderzoek

De Belgische wegen, al jarenlang een bron van frustratie voor inwoners en bezoekers, blijven verder verslechteren. België is in drie jaar tijd gezakt van de 21e naar de 61e plaats op de wereldranglijst van het World Economic Forum (WEF) wat betreft wegenkwaliteit. Uit recente studies blijkt dat de slechte staat van de infrastructuur niet alleen hinderlijk, maar ook ronduit gevaarlijk is.

Volgens het WEF presteren Belgische wegen momenteel slechter dan die in landen zoals Albanië en Jamaica. De achteruitgang in de infrastructuur heeft een directe impact op het dagelijkse leven van burgers. In Brussel en Namen ziet meer dan 60 procent van de inwoners de slechte wegen als een groot veiligheidsrisico. In Antwerpen deelt de helft van de bevolking deze mening.

De Urban Road Safety Index van Cyclomedia, een specialist in mobiele kaartdata, benadrukt dat de perceptie van verkeersveiligheid onder Belgen verschilt per stad. In Brussel voelt 37 procent van de inwoners zich onveilig op de weg, terwijl dat in Antwerpen 31 procent is en in Namen 20 procent.

“De overheid doet te weinig”

Ondanks de zorgen over de wegen, is een nipte meerderheid van de ondervraagden tevreden met de inspanningen van lokale autoriteiten. In Brussel waardeert 59 procent de initiatieven voor verkeersveiligheid, tegenover 55 procent in Antwerpen en 52 procent in Namen. Toch is er kritiek: veel inwoners vinden dat deze maatregelen vooral in het voordeel van automobilisten zijn, terwijl andere weggebruikers zoals fietsers en voetgangers vaak worden vergeten.

Bruggen en viaducten

De slechte staat van Belgische bruggen is een andere grote zorg. In Brussel maakt 35 procent van de inwoners zich zorgen over een mogelijke instorting van bruggen, gevolgd door 23 procent in Antwerpen en 22 procent in Namen. Deze angst is niet ongegrond: één op de drie Vlaamse bruggen verkeert in slechte tot zeer slechte staat.

De Vlaamse overheid heeft dit jaar grootschalige renovatiewerken gestart op 41 locaties, inclusief de bouw van 16 nieuwe bruggen en 7 tunnels. Toch benadrukken experts dat een structurele aanpak nodig is om dit probleem op lange termijn op te lossen.

“Belgische steden staan voor enorme uitdagingen op het gebied van verkeersveiligheid, voornamelijk door verouderde infrastructuur”, zegt Bas Brinkman van Cyclomedia. “Door gedetailleerde data over wegen en bruggen te verzamelen, kunnen steden risico’s in kaart brengen en gericht aanpakken. Alleen zo kan de infrastructuur weer toekomstbestendig worden.”

Meer
Lees meer...