Filmfestival van Cannes 2025: ‘Dood Spoor’ zet aan tot nadenken


In het kort

  • Dood Spoor verkent complexe thema’s zoals identiteit, maatschappelijke kwesties en dierenconsumptie door middel van een komische ‘crime mystery’-lens
  • Rechercheur Ed Bex consumeert het stoffelijk overschot van een overledene om een glimp op te vangen van hun laatste momenten.
  • De serie roept tot nadenken stemmende vragen op over de impact van de mensheid op de planeet door de unieke mix van misdaad en kannibalisme.

Dood Spoor, een potentiële topper op het festival van Cannes dit jaar, geeft een unieke draai aan het misdaadgenre. Rechercheur Ed Bex beschikt over een onconventionele gave. Hij kan een glimp opvangen van de laatste momenten van een overledene door een deel van hun overblijfselen op te eten.

De serie, geproduceerd door Lompvis en Caviar, heeft internationale distributie gekregen via Federation Entertainment. Het onorthodoxe uitgangspunt en de donkere, komische toon onderscheiden het van typische misdaaddrama’s. Dood Spoor behandelt complexe thema’s terwijl het de midlifecrisis van Ed en zijn verontrustende gave onderzoekt.

De serie is gecreëerd door Malin-Sarah Gozin, bekend van haar eerdere werken zoals Clan en Tabula Rasa. Met Dood Spoor zet ze haar kenmerkende genre-overstijgende stijl voort. Het verweeft elementen van een komisch misdaadmysterie met een aangrijpend onderzoek naar persoonlijke identiteit en maatschappelijke kwesties.

Met in de hoofdrollen Peter Van den Begin als Ed Bex en Elise Schaap als een sympathieke forensisch patholoog, heeft Dood Spoor enthousiaste reacties ontvangen sinds de première in februari op Play4 en Streamz in België.

Internationale kritiek en erkenning

Gozins werk bevat vaak sociaal commentaar, en Dood Spoor is daarop geen uitzondering, meldt Variety. De serie roept tot nadenken stemmende vragen op over dierenconsumptie en de invloed van de mensheid op de planeet. Eds vermogen om de dood te zien door opname wordt een metafoor voor de gevolgen van onze acties.

De bloeiende Belgische televisie-industrie heeft de afgelopen jaren internationale erkenning gekregen, met dit jaar vijf series (Dood Spoor, How To Kill Your Sister, Oh, Otto!, De Big Fuck-Up en Holy Sh!t) in de officiële selectie van Canneseries, meer dan welk ander land ook. Dit succes kan worden toegeschreven aan de focus op sterke verhalen, meeslepende personages en innovatieve benaderingen van filmmaken.

Dood Spoor, met zijn kenmerkende visuele stijl die filmische kwaliteit combineert met levendige esthetiek geïnspireerd door voedselbeelden, is een voorbeeld van de creatieve bekwaamheid van de Belgische televisie. De serie biedt een boeiende mix van duisternis, humor en sociaal commentaar, en nodigt kijkers uit om na te denken over hun eigen relatie met de wereld om hen heen.

Meer
Lees meer...