Aan het begin van de zomervakantie is het luchtverkeer in Frankrijk en ver daarbuiten zwaar ontregeld door een staking van Franse luchtverkeersleiders. Tienduizenden reizigers kregen te maken met annuleringen en lange vertragingen, tot grote frustratie van luchtvaartmaatschappijen.
De staking van de Franse luchtverkeersleiders duurde twee dagen en leidde tot een drastische vermindering van het aantal vluchten in en rond Frankrijk. De Franse burgerluchtvaartautoriteit DGAC vroeg luchtvaartmaatschappijen om 25 procent van de vluchten op Parijse luchthavens te annuleren. Op vrijdag liep dat op tot bijna 50 procent van de vertrekken uit de hoofdstad.
Ook op andere luchthavens, vooral in Zuid-Frankrijk, moesten maatschappijen tussen de 30 en 50 procent van hun vluchten schrappen. Het agentschap waarschuwde voor zware verstoringen en raadde reizigers aan om, als mogelijk, hun vlucht om te boeken.
Ryanair annuleert 170 vluchten
De impact van de staking reikte tot ver buiten Frankrijk. Zo waarschuwde Luxair voor vertragingen en schemawijzigingen door omleidingen en capaciteitsbeperkingen.
Vooral Ryanair, de grootste luchtvaartmaatschappij van Europa, kreeg zware klappen. In totaal werden 170 vluchten geannuleerd, wat gevolgen had voor zo’n 30.000 passagiers.
CEO Michael O’Leary haalde fel uit naar de actie en beschuldigde de Franse luchtverkeersleiders ervan “Europese gezinnen te gijzelen”. Ook Airlines for Europe, de koepelorganisatie van grote Europese maatschappijen als Ryanair, Air France-KLM, Lufthansa, British Airways en EasyJet, veroordeelde de staking scherp en noemde die “onduldbaar”.
Vakbonden eisen betere werkomstandigheden
De staking werd georganiseerd door de vakbond UNSA-ICNA, de op één na grootste in de sector. Ongeveer 270 luchtverkeersleiders – op een totaal van zo’n 1.400 – legden het werk neer. Ook de vakbond USAC-CGT sloot zich aan, met eisen voor betere werkomstandigheden en extra personeel.
De gevolgen waren direct voelbaar. Op donderdagochtend liepen de vertragingen in Nice, de derde drukste luchthaven van Frankrijk, op tot gemiddeld 1,5 uur voor aankomsten en een uur voor vertrekken. In Paris Charles de Gaulle en Paris Orly werd ongeveer een kwart van de vluchten geannuleerd. Ook luchthavens in Lyon, Marseille en Montpellier moesten ongeveer 30 procent van hun vluchten schrappen.