China organiseert eerste eSports kampioenschap voor livepubliek sinds uitbraak coronacrisis

Voor het eerst sinds de uitbraak van het coronavirus in China is er in het Aziatische land een eSports event gespeeld voor een livepubliek. Voor de World Championship Cup van het razend populaire spel Honour of Kings mochten 2.000 mensen binnen.

Goed nieuws voor de vele Chinese fans van eSports. Afgelopen weekend konden zij namelijk voor het eerst dit jaar live een evenement meemaken. De Wukesong Arena in Peking, ooit gebouwd voor de basketbalcompetitie tijdens de Olympische Spelen van 2008, heeft normaal 19.000 zitplaatsen, maar dat was door de coronamaatregelen grondig teruggeschroefd. Amper 2.000 mensen mochten binnen voor finale van de Honour of Kings World Champion Cup.

Honour of Kings

De organisatie van het event had allerhande voorrangsmaatregelen uitgedacht zodat enkel diehard fans aan een ticket konden. Zo moest je zelf level 30 – het hoogste level – hebben in Honour of Kings. Daarnaast moet iedereen die een ticket wil kopen ook een gezondheidsscreening ondergaan. Ondanks die strenge voorwaarden waren de 2.000 beschikbare tickets allemaal uitverkocht in amper acht minuten tijd.

Honour of Kings is dan ook een van de meest populaire games in China. Het spel, bij ons bekend onder de naam Arena of Valor, heeft meer dan 200 miljoen maandelijkse gebruikers.

1,6 miljoen euro

Ook voor de deelnemers stond heel wat op het spel. Het winnende team mocht namelijk met 1,6 miljoen euro naar huis. Voor de verliezende finalist was er een ’troostprijs’ van 0,6 miljoen euro. Turnso Gaming haalde het uiteindelijk na een heel spannende finale waarin ze eerst 0-3 achterkwamen. Tegenstander Dynamite Gaming had nog maar één zege nodig, maar verloor na een thriller met 4-3.

Meer
Lees meer...