China’s autosector mikt op de eerste plaats als grootste auto-exporteur ter wereld. Het land voerde vorig jaar opnieuw de uitvoer op en duwde Duitsland zo naar de derde plaats.
Rijden we straks naar het werk in een Chinese wagen?
Waarom is dit belangrijk?
De autosector is een van de belangrijkste pilaren voor de Duitse economie, en bij uitbreiding dus ook voor de Europese Unie (Duitsland is de sterkste economie van de EU). Het gevaar is dat die Chinese autosector Europese autofabrikanten het op de markt knap lastig kunnen maken met goedkopere prijzen.In het nieuws: China exporteert nu, na Japan, de meeste auto’s ter wereld. Vorig jaar produceerde het land een recordaantal van ongeveer 27 miljoen voertuigen, waarvan 11,5 procent geëxporteerd werd.
- De South China Morning Post spreekt van een exporttoename van 54,4 procent met het jaar voordien, wat overeenkomt op 3,11 miljoen uitgevoerde wagens. De uitvoer van elektrische wagens (EV’s) steeg zelfs met 120 procent naar 679.000.
- Duitsland van zijn kant exporteerde ‘slechts’ 2,61 miljoen wagens, 10 procent meer dan in 2021.
- China dicht ook de kloof met Japan en stoot de eilandstaat de komende jaren waarschijnlijk van de troon. Er wordt zelfs verwacht dat Japan de komende jaren met een exportafname kampt.
- De Chinese automarkt is de grootste ter wereld sinds 2009 en werd lange tijd gedomineerd door buitenlandse merken zoals Volkswagen, General Motors, BMW en Mercedes-Benz. Nationale autofabrikanten zoals BYD en Geely maken echter een sterke inhaalbeweging om hun concurrenten weg te drukken. Vooral het aandeel geëxporteerde elektrische voertuigen stijgt sterk. China is hiertoe in staat omdat het vorig decennium zich inzette op een compleet nationale industriële keten.
- De aanhouder wint, want het autobedrijf BYD was vorig jaar ook al in staat om Tesla de loef af te steken als ’s werelds grootste EV-producent. Ze exporteert ondertussen veel wagens naar India, maar ook tot in Brazilië en Noorwegen.
(kg)