Inflatie treft singles harder dan koppels of gezinnen

De inflatie heeft de voorbije jaren de koopkracht van iedereen onder druk gezet, maar uit een onderzoek van kennisplatform Gondola en GFK blijkt dat singles dieper in de portefeuille moeten tasten dan koppels wanneer ze naar de winkel gaan.

In het nieuws: Een single geeft jaarlijks gemiddeld 4.837,25 euro uit aan zijn winkelkar.

  • Dat is fors meer dan wat een koppel besteedt. Een koppel zonder kinderen en met een dubbel inkomen geeft jaarlijks 6.199,95 euro uit. Dat komt neer op 3.060 euro per persoon, oftewel bijna 1.800 euro minder dan wat een alleenstaande spendeert.
  • Pierre-Alexandere Billiet, CEO van Gondola, merkt op dat die kloof de voorbije jaren alleen maar groter is geworden. “Singles onder de 40 jaar betaalden 11,7 procent meer voor hun boodschappen, singles boven die leeftijdgrens zelfs 12,1 procent. Bij een gemiddeld huishouden was dat ‘maar’ 8,5 procent. Singles zijn de grootste slachtoffers van de inflatie. Bij hen staat de koopkracht het hardst onder druk”, klinkt het in een analyse.

Waarom betalen singles meer?

Details: Volgens Billet zijn er verschillende verklaringen waarom een winkelbezoek voor alleenstaanden zoveel duurder is.

  • Om te beginnen, kopen ze vaker producten kopen die meer verwerkt of individueel verpakt zijn. “Net dat zijn de producten die het meest getroffen werden door de inflatie. In bereide maaltijden kruipt nu eenmaal meer werk – en dus ook geld – dan wanneer je die ingre­diënten los zou kopen. Voor de kleine hoeveelheid die je koopt, komt er ook vaak best wat verpakkingsmateriaal aan te pas en ook dat is fors duurder geworden”, aldus de CEO van Gondola.
  • Voorts kunnen singles vaak niet profiteren van bulkpromoties zoals twee plus drie gratis. “En laat promoties nu net het middel zijn waarmee gezinnen de inflatie én dure winkelkar kunnen counteren”, zegt Billet.

Opgemerkt: De bovenstaande tendens springt in het oog omdat alleenstaanden een belangrijke doelgroep zijn van de supermarktketens, zeker in de leeftijdsgroep boven 40 jaar. Zij geven het meeste uit van alle “shoppertypes” en lieten het voorbije jaar in waarde ook de grootste groei zien.

  • Toch wordt die groep door veel winkels vergeten. Een promotie is zelden op maat van een single.
  • “Het economische model van supermarkten is gericht op volume. Verkoop van individuele producten is daar niet echt compatibel mee. Je ziet wel vaak individuele producten en verpakkingen in proximiteitswinkels, maar daar is het meer gericht op gemak dan specifiek op singles”, verduidelijkt Billet.
  • Wat dit alles nog frappanter maakt, is het feit dat ons land meer en meer singles telt. Uit de jongste cijfers van het Belgische statistiekbureau Statbel dat het aantal eenpersoonshuishoudens vorig jaar opnieuw is gestegen. Ons land telde toen 1.842.018 miljoen eenpersoonshuishoudens of 35,9 procent van de 5,1 miljoen particuliere huishoudens.

Ook dit nog: Op fiscaal vlak zijn de singles eveneens de klos in ons land.

  • Volgens de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO), een vereniging van ontwikkelde landen, geeft een gezin waarin de ouders allebei werken en twee kinderen ten laste hebben, gemiddeld 48,8 procent van het loon aan de staat. Voor kinderloze alleenstaanden is dat 53 procent.
  • Sommige gemeentes doen weliswaar inspanningen om wat druk van de ketel te halen voor de alleenstaanden. Sint-Pieters-Woluwe is daar een mooi voorbeeld van. Het is de eerste gemeente in ons land die het beleid zal aftoetsen aan alleenstaanden. Die charter werd op 23 januari goedgekeurd.
    • “De stemming van deze tekst lijkt maar een klein stapje, maar het is een mijlpaal”, zei Carla Dejonghe, voorzitster van all1, de belangenvereniging voor alleenwoners. “Voor het eerst is er dus een gemeente die de afspraak maakt om het beleid te bekijken door de bril van een alleenwoner.”
Meer
Lees meer...