Componist Hans Zimmer vergelijkt muziek ‘Lion King’ 1994 en 2019: “Er waren dingen waar ik me aan stoorde in de oude versie”

epa: Hans Zimmer

Hans Zimmer, naast Ennio Morricone de belangrijkste levende filmcomponist, verzorgde in 1994 de muziek van de originele The Lion King, wat hem zijn enige Oscar ooit opleverde. Voor de live-actionversie nam Zimmer opnieuw de muziek voor zijn rekening en hij heeft een aantal dingen veranderd die hem al jaren storen.

“Ik begon een beetje cynisch aan het project”, laat de Duitse componist weten in een interview met de Nederlandse nieuwswebsite NU. Daarmee doelt hij vooral op het feit dat The Lion King een live-actionremake kreeg. “Laat maar zien wat je kan, verbaas me maar. En hij (regisseur Jon Favreau, red.) verbaasde me zeker, maar hij ontroerde me ook. Dat zag ik niet aankomen. Ik dacht alles te weten, maar ik wist eigenlijk helemaal niets.” 

Kans om dingen aan te passen

“Ik denk dat alle artiesten de kans zouden willen krijgen om kleine dingen uit hun werk uit het verleden aan te passen. Ik heb al wat dingen kunnen aanpassen, maar er waren een aantal dingen waar ik mij in het origineel (van The Lion King, red.) aan stoorde. Het maakt weinig uit, omdat ik de enige ben die het hoort. Zelfs toen ik het naar de muzikanten in kwestie stuurde, zeiden ze ‘waarom stoor je je daaraan?’. Dan zei ik: ‘Het klopt niet met de kleuren.’ Maar dat ligt dus helemaal aan mezelf.”

“Ik heb veel geleerd van mijn werk voor The Lion King. Ik sta nog steeds achter mijn muziek van toen, maar wilde er toch iets aan toevoegen. De muziek voor de eerste film was nogal episch, maar deze keer wilde ik het spontaner laten klinken. Om dat te bereiken heb ik de muziek als een live-concert opgenomen. De filmmakers waren in de studio aanwezig toen ik en mijn orkest het uitvoerden.”

Twee volledig nieuwe songs

In The Lion King 2019 zijn alle songs de originele film te horen, welliswaar in bewerkte versie. Daarvoor werkte Hans Zimmer samen met tekstenschrijver Tim Rice, Pharrell Williams en Elton John – diens laatste wapenfeit op vlak van film voor hij op pensioen gaat. Bovendien horen we in deze live-actionversie twee nieuwe tracks: Spirit met Beyoncé aan de micro, de hoofdsingle van de soundtrack en Never Too Late, een song van John en Rice die tijdens de aftiteling afspeelt.

Eerbetoon aan vader van Zimmer

Toen Hans Zimmer in 1994 benaderd was om muziek te voorzien voor The Lion King, vond hij het een beetje een kinderachtige opdracht. Wanneer hij echter besefte dat het ging om een zoon die zijn vader verliest, nam hij het Disney-project een pak serieuzer.

“Ik was zes jaar oud toen mijn vader overleed”, vertelt Zimmer aan filmrecensent Marc Fennell. “Het is een gebeurtenis die ik eigenlijk had weggestopt, maar door deze film kwamen de emoties tijdens het componeren weer terug. Ik beschouw deze muziek dan ook als een requiem voor mijn vader die ik amper heb gekend.”

“De jonge Simba overkomt in The Lion King hetzelfde, als zijn vader plotseling overlijdt in een zeer dramatische en traumatische scène. Voor mij was toen de belangrijkste vraag: hoe vertaal je zo’n gebeurtenis in muziek voor een film die vooral op kinderen is gericht?”

Zimmer gaf eerder ook al toe dat hij de opdracht aannam voor zijn dochter, die destijds acht jaar was.

Filmcomponist van de bovenste plank

Hans Zimmer was in de jaren ’70 één van de zovele rock-‘n-roll-muzikanten. Hij trok in 1988 als één van de eerste Duitsers naar Hollywood om zich te wagen aan een carrière als filmcomponist.

Dat dat zijn vruchten afgeworpen heeft, is een understatement. Zo verzorgde Zimmer muziek voor onder meer de filmreeks Pirates of the Caribbean, Interstellar, The Dark Knight-trilogie, Dunkirk, Gladiator, Pearl Harbor, The Last Samurai, Madagascar, The Da Vinci Code en Kung Fu Panda. The Lion King is de enige film waarmee hij een Oscar won. Niet slecht voor een muzikant, die niet formeel klassiek geschoold is.

Gesponsorde artikelen