Cultuursector lanceert heel frisse, krachtige boodschap: “Ik kies voor kunst”

De kunstsector roert zich in de verkiezingen: ze komen met een hele leuke, inspirerende campagne. “Ik kies voor kunst”, is een oproep om de petitie te ondertekenen, die het belang van kunst (en de nodige overheidsinvesteringen daarvoor) onderstreept. Een pak BV’s lenen hun naam: Evi Hansen, Helmut Lotti, Steven Van Herreweghe, maar ook Belgacom-ceo Dominique Leroy en Voka-baas Jo Libeer. 

https://vimeo.com/92327065

“Als kind stond er heel vaak op mijn rapport dat ik te veel fantasie had. Toen ik op mijn dertiende naar de kunsthumaniora ging, leerde ik dat fantasie iets goeds is.” Vier-boegbeeld Steven Van Herreweghe doet een mooie getuigenis. Ook VTM-lady Evi Hansen springt mee op de kar van “Ik kies voor kunst”.

En Helmut Lotti heeft een mooi filmpje ingesproken: “Kunst doet ons nadenken over de zin en de onzin van het leven. En daarom verdient kunst meer aandacht, vooral in de politiek. Dus laat je stem horen en zeg net als ik: “Ik kies voor kunst”. 

Positief signaal

Vandaag lanceert de kunstsector de website ikkiesvoorkunst.be, met daarop alle details van hun actie, plus de filmpjes en uiteraard de plaats waar je mee de petitie kan tekenen. Het geheel oogt fris, en volledig gemaakt voor sociale media: via Facebook en Twitter heb je zo meegedaan aan de actie. En je kan via je webcam meteen ook je foto in de mozaïek van ondertekenaars laten zetten, kwestie van “helemaal mee te zijn”.

Niet toevallig, want de actie werd mee uitgewerkt door Felix De Clerck. Die is CD&V-kandidaat en erg bezig met sociale media, maar hij werkt ook voor de VOBK, de koepel van beeldende kunsten. Want de actie is niet-politiek, het is vooral bedoeld om “de kunstensector” in het zonnetje te zetten. 

En zo heeft die sector zichzelf mooi herpakt, na een initieel zeer defensief initiatief. De sector is namelijk zéér bang voor de “politiek ontwikkelingen” (lees: de N-VA), en met name het stilvallen van de subsidiestroom die elk jaar naar kunst gaat. Maar met deze actie hebben nu toch een heel positieve, frisse toon gevonden.

Kunst als frisse lucht

“Je kan kunst vergelijken met frisse lucht: we ademen het permanent in en net daardoor zijn we ons er niet van bewust; het is slechts op het moment dat de zuurstof verdwijnt, dat we het bestaan ervan weer ervaren en waarderen. Ook kunst en cultuur zijn levensnoodzakelijk; het feit dat ze zo vanzelfsprekend zijn, maakt hen vaak onzichtbaar en ook maatschappelijk kwetsbaar”, schrijft de sector in haar manifest. 

“Op zondag 25 mei 2014 zijn er in ons land verkiezingen voor Europese, federale een ook regionale parlementen. Er wordt dan ook een nieuwe Vlaamse minister van Cultuur aangesteld; een belangrijk moment voor de kunsten en de cultuur. Velen, – ook politieke partijen en beleidsvoerders, ervaren kunst en cultuur helaas als een domein dat weggelegd zou zijn voor een beperkte groep burgers uit de samenleving.”

“Ik kies voor kunst” wil kunst en cultuur hoog op de beleidsagenda zetten en het als wezenlijk onderdeel van een dynamische samenleving zichtbaarder maken. Daarvoor hebben we ook jou nodig. Kies nu voor kunst en laat je van je horen”, is de oproep van de sector.

https://vimeo.com/92327455

Opmerkelijk: steun uit het bedrijfsleven

En niet alleen de kunstenaars zelf zijn van de partij, ook grote namen uit de bedrijfswereld. Van Jo Libeer, de ceo van Voka, was al langer bekend dat hij een kunstminnaar is. Maar er is ook Belgacom-ceo Dominique Leroy, die een filmpje opnam: “Kunst is voor mij iets heel belangrijk. Het is een manier om inspiratie te krijgen, om je verbeelding te laten werken en inderdaad om de reflectie, de bedenking van de kunstenaar op een andere manier te bekijken. Kunst in de bedrijfswereld is belangrijk, bij Belgacom hebben we een belangrijke kunstcollectie. De bedoeling is onze medewerkers regelmatig uit te dagen, over de buitenwereld, laten nadenken over creativiteit.”

https://vimeo.com/92336424
Meer
Lees meer...