Iedereen neemt een abonnement op Disney+ om een andere reden. Da’s logisch. Ongeveer een maand na de lancering van het streamingplatform bleek uit onderzoek dat het grootste deel van z’n abonnees betaalt om naar de Disney-klassiekers te kunnen kijken.
Streamingplatform Disney+ bestaat ondertussen ongeveer een maand. Het uitgelezen moment, dus, om eens te polsen naar de favorieten van de miljoenen abonnees. En gezien het platform in België nog steeds niet beschikbaar is, nemen we je even mee in de wondere wereld van Amerikaanse Disney-kijkers.
Klassiekers
Entertainmentmagazine The Hollywood Reporter ging aan de slag met een 500-tal Disney+-abonnees. Het grootste deel van hen (ongeveer 22 procent) betaalt voor het streamingplatform om naar de Disney-klassiekers te kunnen kijken.
Da’s wel logisch, want heel wat films uit de oude Disney-doos waren jarenlang op geen enkel streamingplatform te vinden. De klassiekers zijn maar een deel van z’n aanbod. In november, bij de lancering van het platform, konden abonnees meer dan 500 films en 7.500 afleveringen van series bekijken.
Star Wars
De tweede grootste categorie in het onderzoek, was die van films en series die met Star Wars te maken hebben. En eigenlijk was het verschil niet eens zo groot: ongeveer 21 procent van de ondervraagden tekende Star Wars op als belangrijkste reden om Disney+ aan te schaffen.
Star Wars kan natuurlijk voor een groot deel teren op het grote succes van de originele films. Dat werd ook duidelijk toen het onderzoek verdeeld werd op basis van leeftijd. Star Wars bleek de favoriete Disney-categorie te zijn van mensen uit de zogenaamde Generation X (van 29 tot 54) en van de boomers (van 55 tot 79 jaar).
Opvallend
Maar de streamingdienst wil dat succes ook verder uitbouwen. Eén van de meest gehypete originele series van het platform is dan ook op Star Wars gebaseerd. The Mandalorian was ook verantwoordelijk voor een extra hype rond Star Wars door de komst van memekoning Baby Yoda.
Nog opvallend: 37 procent van de ondervraagden heeft nog nooit The Simpsons gezien. Daartegenover staat dan de kleine 6 procent die nog nooit een Disney-klassieker gezien heeft (en de brandstapel verdient).