Eén dag na ramp in Genua: vicepremier Salvini beschuldigt EU, maar coalitiepartner Vijfsterrenbeweging was tegen renovatie

Het dodental van de ramp met de ingestorte Morandibrug staat sinds deze morgen officieel op 31. Bij de slachtoffers zijn ook drie kinderen tussen 8 en 13 jaar. Tientallen anderen zijn gewond, waarvan sommigen zeer ernstig, en reddingswerkers zoeken nog steeds naar overlevenden onder het puin. Ondertussen wijst iedereen beschuldigend naar elkaar en daarbij krijgt ook regeringspartij MoVimento 5 Stelle (Vijfsterrenbeweging) veel kritiek.

Het is volgens specialisten te vroeg om de oorzaak van het instorten van de Morandibrug met zekerheid vast te stellen. De brug van 1.128 meter lang waarvan het wegdek 45 meter boven de grond ligt, is in 1967 geopend en was al altijd een zorgenkind.

Tijdens het instorten van een deel van de brug, dinsdagmiddag om 11.30 uur, was het hevig aan het onweren in Genua. Daarnaast was het ook een uitzonderlijk drukke dag doordat het vandaag een wettelijke feestdag is in Italië.

Vier keer zoveel verkeer

Toch is dat volgens kenners niet de enige oorzaak van de ramp. De Ponte Morandi is al langer een probleemgeval en heeft volgens veel kenners dan ook al enige tijd zware reparatiewerken nodig. Anderen wezen er zelf op dat de brug al lang compleet moest vervangen worden. Renovaties aan bruggen zijn namelijk altijd delicaat omdat ze het evenwicht van de constructie kunnen veranderen. Daarom kiest men vaak eerder voor een voor een volledig nieuwe brug.

Een van de voorstanders daarvan is professor Antonio Brencich. Hij zei in 2016 dat de Morandibrug dringend moest vervangen worden omdat de structuur van de brug versleten was. Toen men met de bouw van de brug begon in 1963 was bij het ontwerp geen rekening gehouden met het drukke verkeer van vandaag. Momenteel zouden er vier keer zoveel auto’s over het viaduct rijden dan toen berekend.

Vijfsterrenbeweging

Een van de tegenstanders van dure investeringen aan de Morandibrug was de Vijfsterrenbeweging. Deze populistische partij was bij de laatste verkiezingen in Italië de grootste partij en maakt sinds 1 juni 2018 deel uit van de regering van premier Giuseppe Conte. Een van de ministers die de partij levert is Danilo Toninelli, minister van Infrastructuur en Transport.

Kort na de ramp liet die zich in Italiaanse media kritisch uit over het onderhoud van de brug. “In een land als Italië zouden zo’n rampen niet mogen voorkomen. We zullen de verantwoordelijken opsporen en hen straffen”, zei de minister die ook beschuldigend wees naar de privéfirma die verantwoordelijke is het onderhoud van het viaduct.

“Kan nog honderd jaar mee”

Er kwam al snel veel commentaar op de uitspraak van Toninelli omdat juist zijn partij in 2016 nog tegen hoge renovatiekosten had gepleit. Dat viel te lezen op de site van de Vijfsterrenpartij, maar was snel offline gehaald na de ramp. Toch kan het document nog online gevonden worden.

“Ze maken ons sprookjes wijs over het ineenstorten van de Morandibrug die volgens een rapport nog honderd jaar mee kan met gewone onderhoudswerken”, valt er te lezen. Volgens de partij wogen de kosten van de renovatie of een nieuwe brug niet op tegen de voordelen en zijn er belangrijkere uitgaven te doen in Genua.

“Besparingen van Europa”

Vicepremier Matteo Salvini van de Lega Nord en volgens velen de machtigste man in de Italiaanse politiek, wijst dan ook beschuldigend naar de Europese Unie. Volgens hem zijn het de opgelegde besparingen van Europa die er voor zorgen dat Italië niet de nodige herstellingswerken kan uitvoeren aan zijn infrastructuur. Ook in het verleden liet hij al weten zijn binnenlands budget niet te laten bepalen door de EU.

Ook hij wijst er meermaals op dat de schuldigen gezocht zullen worden en dat iemand zal moeten boeten voor de doden die zijn gevallen bij de ramp van gisterenmiddag. “Degene die de doden in Genua op hun geweten hebben zullen genoemd worden met voor- en achternaam en zullen betalen, zwaar betalen”, schrijft Salvini.

Meer
Lees meer...