Bijna iedereen heeft Facebook en gebruikt het op dagelijkse basis. Maar wat als een van je dierbaren sterft? Steeds vaker heb je profielen die door anderen beheerd worden na overlijden. Nu kan je ook gebruikmaken van The Afternet. Een Facebook voor overledenen.
Facebook is tegenwoordig niet meer weg te denken in ons dagelijks leven. We gebruiken het sociale platform om te surfen, chatten en berichten te posten. Maar als je sterft, dan kan je je account overdragen aan iemand anders. Op die manier blijft je digitale voetspoor intact.
ICT-ondernemer Nicolai Kippersluis vond dat niet genoeg. Hij wilde namelijk een platform uitbouwen dat de levensloop van je dierbare persoon weergeeft. Dat wilde hij naar aanleiding van zijn broer die 30 jaar geleden overleed op jonge leeftijd. Zo ontstond het platform The Afternet.
The Afternet vs. Facebook
Het resultaat van het sociale netwerk is een mengeling tussen Facebook en een herdenkingssite. Facebook is meteen de grootste concurrent van The Afternet. Op Facebook kan je tegenwoordig ook profielen vinden van overleden gebruikers. De nabestaanden kunnen dan kiezen of ze het profiel willen verwijderen of net online laten staan.
Kippersluis vond het initiatief van Facebook niet genoeg. “Allereerst gaat Facebook maar een jaar of tien terug. Je krijgt dus geen compleet beeld van iemands leven”, vertelt hij aan de Volkskrant. Via The Afternet kan je een tijdlijn maken met alle hoogtepunten in iemands leven. Bij Facebook kan je namelijk maar tien jaar terug gaan in de tijd. Op die manier kan je nooit iemand zijn hele leven vastleggen.
Verder vindt de ondernemer Facebook ontzettend oppervlakkig. “Als je al persoonlijke berichten ziet, gaan ze vaak over bezoekjes aan de kapper of een kroeg. Niet de mijlpalen waardoor je iemand echt leert kennen.”
Advertenties
De vraag die zich stelt bij profielen van overleden personen is hoe lang die gratis blijven. Want aan iemand die overleden is, kan Facebook geen geld meer verdienen. The Afternet wil geen geld verdienen met advertenties en het verkopen van data van hun gebruikers. De account van het nieuwe socialemediaplatform is gratis tot iemand overlijdt. Daarna moet je een symbolische euro per jaar betalen. Je kan je gegevens zelfs tot 200 jaar online houden. Genoeg om ervoor te zorgen dat je achterkleinkinderen (maal 3) je nog zeker kennen.