Verschillende Europese influencers hebben de afgelopen dagen aangegeven dat ze benaderd werden met de vraag om tegen betaling een negatief beeld te scheppen over het coronavaccin van Pfizer en BioNTech. In ruil voor een “kolossaal bedrag” moesten ze in een video beweren dat het vaccin van Pfizer drie keer dodelijker was dan dat van AstraZeneca.
Op dit moment rekenen we allemaal op de coronavaccins om het normale leven te herstellen. Maar niet iedereen is overtuigd van de doeltreffendheid van die vaccins. Die twijfel wordt ook aangewakkerd door influencers die grote bedragen aangeboden krijgen om de vaccins in een negatief daglicht te brengen.
Kolossaal budget
Het was de Franse influencer Léo Grasset (@dirtybiology), met meer dan een miljoen volgers op YouTube, die als eerste aan de alarmbel trok. Hij werd benadert met de vraag of hij tegen betaling wilde zeggen dat het vaccin van Pfizer “drie keer dodelijk is dan dat van AstraZeneca“. De Fransman deelde screenshots van het aanbod en liet daarbij weten dat het ging om een “kolossaal budget”. In de mail werd specifiek gevraagd om niet te vermelden dat het om gesponsorde content ging (wat sowieso al tegen de wet is) en moest hij het ook vermelden “alsof het een passie was van hem”.
“Dit is raar. Ik heb een partnerschapsvoorstel ontvangen dat eruit bestaat het Pfizer-vaccin in een video af te breken. Kolossaal budget, klant die incognito wil blijven en je moet de sponsoring verbergen. Ethiek nihil. Als je er video’s van ziet, weet je dat het een scam is”, zo schreef hij bij de screenshots. In volgende tweets ging hij verder: “Ik weet dat dit voer is voor samenzweerders, maar hey, het lijkt me belangrijk om te laten zien dat je favoriete YouTubers/TikTokkers de woordvoerders kunnen zijn voor wat in dit specifieke geval een handelsgeschil lijkt te zijn.”
Al snel werd duidelijk dat Léo niet de enige was die benaderd werd voor het bijzondere partnerschap. Zo gaf ook de Duitse journalist Mirko Drotschmann aan dat hij een aanbod kreeg om “gelekte documenten over overlijdens na het vaccin van Pfizer en BioNTech te delen. Daarbij lieten ze weten dat het ging om bedragen tot 2.000 euro in ruil voor de posts waarin ze het coronavaccin van Pfizer afbreken.
Rusland?
Sinds de verhalen van de influencers uitlekten, hebben de Franse autoriteiten een onderzoek opgestart. Daarbij zijn er vermoedens dat de campagne gestuurd wordt vanuit Rusland. Léo Grasset gaf ook aan dat de mensen die beweerden te werken voor het agentschap banden hadden met Rusland, maar die profielen zijn sindsdien verwijderd van LinkedIn. Ook Drotschmann vond links naar Moskou.
Het PR-bureau dat de influencers aansprak via sociale media, luistert naar de naam Fazze en beweert gevestigd te zijn in Londen, maar onderzoek wijst al uit dat het agentschap niet geregistreerd staat in Londen. Ook het Instagramaccount van Fazze is ondertussen verdwenen.
Vaccinbereidheid
Dit soort onheilspellende posts zou kunnen bijdragen aan de twijfels die veel mensen hebben over de coronavaccins. Door de vele negatieve berichten over het vaccin van AstraZeneca waren mensen al minder bereid om zich met dat vaccin te laten vaccineren. Dus negatieve berichtgeving over het vaccin van Pfizer zou nog meer mensen doen twijfelen om zich te laten vaccineren.
Frankrijk, waar verschillende influencers aangesproken werden, is bovendien een van de landen waar de meeste vaccin-sceptici te vinden zijn. Daardoor moest de Franse overheid al verschillende informatiecampagnes opzetten om de bevolking te overtuigen van de doeltreffendheid van en het lage risico verbonden aan het vaccin.