Eurovisiesongfestival lokt 183 miljoen kijkers en ziet ook online grote stijgingen

Het afgelopen Eurovisiesongfestival kan mooie kijkcijfers voorleggen. Met 183 miljoen kijkers in 36 verschillende landen doet de wedstrijd iets beter dan twee jaar geleden. Bovendien vallen er ook online op alle vlakken grote stijgingen te noteren.

Dat het Eurovisiesongfestival nog niets aan populariteit heeft ingeboet, blijkt nog maar eens uit de kijkcijfers die de wedstrijd kan voorleggen. 183 miljoen kijkers uit 36 landen zagen op televisie iets van het Songfestival. Dat is één miljoen meer dan in 2019. De finale deed het met een gemiddeld marktaandeel van 40,5 procent zelfs 4 procent beter dan twee jaar geleden.

Jongeren

Opvallend is dat vooral jongeren massaal afstemden op de liedjeswedstrijd. In de leeftijd van 15 tot en met 24 jaar behaalde de finale zelfs een marktaandeel van 52,8 procent, maar liefst 7 procent meer dan in 2019 en vier keer zoveel als op een gewone zaterdag in deze leeftijdsgroep.

Ook online kan Songfestival mooie cijfers voorleggen. 50,6 miljoen unieke kijkers uit 234 landen en gebieden bekeken tijdens de wedstrijd het officiële YouTubekanaal. Dat is 28 procent meer dan twee jaar geleden. De andere socialemediakanalen waren goed voor 14 miljoen interacties. Tijdens de finale zijn maar liefst 5 miljoen tweets verstuurd over het Songfestival.

99,9 procent marktaandeel in IJsland

De absolute koploper in kijkdichtheid is zoals ieder jaar IJsland. Maar liefst 99,9 procent van het land zagen Daði og Gagnamagnið vierde worden. Ook Zweden (85,9 procent), Noorwegen (85,7 procent) en Finland (81,4 procent) kunnen heel mooie cijfers voorleggen.

In absolute cijfers zijn Duitsland (7,8 miljoen) en het Verenigd Koninkrijk (7,4 miljoen) de uitblinkers. Zowel winnaar Italië (4,3 miljoen) als nummer twee Frankrijk (5,5 miljoen) behaalden hun hoogste kijkcijfers van dit decennium. In België keken 1,9 miljoen mensen naar Eén of La Une.

Meer
Lees meer...