Elk jaar krijgen de winnaars van het Eurovisiesongfestival een trofee. Die trofee is een soort glazen microfoon. De winnaars van de voorbije editie, het Oekraïense Kalush Orchestra, hebben die prijs nu geveild voor het goede doel. Daarmee haalden ze heel wat geld op voor het Oekraïense leger dat nog steeds vecht tegen de Russen.
Deze maand vond in het Italiaanse Turijn het Eurovisiesongfestival plaats. Daar won de Oekraïense groep Kalush Orchestra met het lied Stefania. De leden van de groep keerden na de overwinning terug naar hun thuisland. Zij wilden naast hun diensten nóg iets kunnen betekenen voor Oekraïne. Dus veilden ze hun Eurovisiesongfestival-trofee. De opbrengst ging naar het leger van hun thuisland.
Glazen microfoon
Al sinds 2008 gaat de grote winnaar van het jaarlijkse Eurovisiesongfestival naar huis met de iconische glazen microfoon. Ook dit jaar was dat het geval, maar de winnaars besloten er iets anders mee te doen. Kalush Orchestra uit Oekraïne veilde de trofee namelijk om met de winst het leger uit hun thuisland te steunen.
Via een bericht op Instagram maakte de groep bekend dat de microfoon is verkocht voor 900.000 dollar (zo’n 837.000 euro). Met die opbrengst wil de groep drie nieuwe drones kopen voor het Oekraïense leger. De koper van de trofee is het bedrijf Whitebit. Dat is een bedrijf dat zich bezighoudt met het aankopen en verkopen van cryptovaluta.
Dankwoord
Op hun Facebookpagina bedankte de groep iedereen alvast voor de steun. “Jullie zijn geweldig. We waarderen iedereen die gedoneerd heeft tijdens deze veilig”, stond er te lezen. Daarnaast bedankte de groep ook uitgebreid de uiteindelijke koper van de glazen microfoon, Whitebit.
Naast de trofee maakten de kans van Kalush Orchestra ook nog kans op hét handelsmerk van frontman Oleh Psiuk, namelijk zijn roze bucket hat. Fans die kans wilden maken op zijn hoedje, moesten minimaal vijf euro bieden. Die winnaar werd uiteindelijk geloot.