Fysieke boekhandel heeft groter aandeel in verkoop dan online: “Ons algoritme is ons buikgevoel”

Fysieke boekenwinkels hadden in 2022 een groter aandeel in de boekverkoop dan online winkels. De boekenhandels leven op. Business AM vroeg aan Pascal Vandenhende, eigenaar van boekenhuis Theoria, wat de uitdagingen zijn voor de sector.


Beluister hier het volledige interview met Pascal Vandenhende:


De essentie: Een onafhankelijke boekhandel heeft vaak een eigen karakter. Dat zorgt ervoor dat mensen graag nog een winkel binnenkomen, gekoppeld aan het feit dat je zo ongestoord door boeken kunt bladeren. De grote webshops zijn wel de voornaamste concurrentie.

  • “Iedere onafhankelijke boekhandel is een uniek gegeven. Mensen zoeken en vinden ook meerwaarde bij ons. Wij hebben geen algoritme. Ons algoritme is ons buikgevoel en de babbel met de klant. Dat rechtstreeks contact is onze meerwaarde. Het struinen en browsen in een boekhandel, boeken vastnemen en aan boeken ruiken is een uniek gegeven dat je online niet kunt nabootsen”, aldus Vandenhende.
  • “Twaalf jaar geleden was de grootste concurrent zogezegd het e-book. Maar vandaag is dat in Vlaanderen bijna een non-event. Onze grootste concurrent is het online gebeuren, de Bol.coms en Amazons van deze wereld. Maar wij komen daar minder mee in aanraking dan de ketens”.
  • “Een bedrijf dat niet innoveert, gaat alleen maar achteruit. Het voordeel van de boekensector is dat de evolutie heel traag gaat. Een boek blijft nog altijd een boek, maar in de manier waarop je je boeken onder de aandacht brengt en je winkel organiseert, moet je bij de les blijven en vooruitkijken”.
Meer
Lees meer...