‘Goedkoopste’ vliegtuigtickets niet altijd de beste, door strategie van ‘drip pricing’

Luchtvaartmaatschappijen lokken argeloze reizigers met lage basisprijzen, om ze vervolgens te verrassen met een lawine aan onverwachte kosten. ‘Drip pricing’ is de boosdoener: een sluwe strategie om de werkelijke ticketprijs te verhullen.

De term ‘drip pricing’ staat voor de sluwe toevoeging van extra kosten, nadat je al voor de ‘goedkope’ basisprijs bent gegaan. Bagage, stoelkeuze, maaltijden, wifi: al deze zaken lijken op het eerste gezicht onschuldig, maar tillen de prijs per slot van rekening flink de hoogte in.

Deze praktijken zijn niet nieuw, maar met de opkomst van ‘unbundled’ tarieven – waar alles apart moet worden bijgeboekt – is het probleem nijpender dan ooit. Reizigers worden verleid door de lage basisprijs, om later te beseffen dat ze alsnog flink wat extra’s moeten neerleggen.

Consument en luchtvaartmaatschappijen

Helaas vallen veel consumenten ten prooi aan deze strategie. De psychologische drang om voor de laagste prijs te gaan, maakt ons kwetsbaar. Volgens marketingprofessor Vicki Morwitz kiezen mensen instinctief voor de optie die op het eerste gezicht goedkoper lijkt. “Maar uiteindelijk betalen ze meer dan nodig was”, zegt ze aan CBS.

De luchtvaartmaatschappijen verdedigen zich door te stellen dat ‘drip pricing’ consumenten meer keuzevrijheid geeft. “Het resultaat is natuurlijk dat het moeilijker is om verschillende producten en luchtvaartmaatschappijen met elkaar te vergelijken. Hoewel dat waar is, zijn luchtvaartmaatschappijen, als winstgerichte ondernemingen, niet verplicht om het vergelijken met hun concurrenten gemakkelijker te maken”, zegt Jay Sorensen, die met zijn consultancybureau IdeaWorks Amerikaanse vliegtuigmaatschappijen adviseert

Meer
Lees meer...