Componist Hans Zimmer ontwikkelt nieuwe geluidsidentiteit voor BMW: “Elektrische auto’s zijn verplicht om geluiden te maken”

De bekende Duitse filmcomponist Hans Zimmer voorziet de elektrische auto’s van BMW van een eigen geluid. Zo krijgt de autofabrikant een eigen geluidsidentiteit. Maar het is ook belangrijk voor de veiligheid, vertelt Jeroen Lissens, Head of Corporate Communications bij de BMW Group Belux.


Beluister hier het volledige interview met Jeroen Lissens:


De essentie: Doordat elektrische auto’s weinig geluid maken, moeten constructeurs een eigen geluidsidentiteit voor hun nieuwe wagens ontwikkelen. Dat geeft hen ook de kans om de identiteit van het merk verder vorm te geven.

  • Lissens legt uit: “Door de elektrificatie maakt een auto niet meer die traditionele motorgeluiden en dat gegrom van vroeger. De constructeurs moeten daardoor een soort geluidsidentiteit van een merk ontwikkelen. Dat heeft BMW gevraagd aan Hans Zimmer. Hij heeft voor ons acceleratiegeluiden, instapgeluiden en opstartgeluiden van het systeem gemaakt.”
  • “Elektrische auto’s zijn verplicht om bepaalde geluiden te maken. Het mag niet zo zijn dat men je helemaal niet meer hoort komen. Als constructeur moet je ervoor zorgen dat die geluiden zo aangenaam en zo leuk mogelijk zijn voor de klant. BMW is een dynamische en sportieve constructeur, je moet daarbij ook zorgen voor geluiden die een auditieve weerspiegeling zijn van je eigen merkidentiteit.”

Geluiden die doen denken aan een ruimteschip

  • Uitgezoomd: Hans Zimmer past perfect bij BMW. Hij maakte filmmuziek voor onder andere Pirates of the Caribbean, Gladiator, Dune en The Lion King. Daarnaast schreef hij muziek voor BBC-natuurdocumentaires, het dancefestival Tomorrowland en het wereldkampioenschap voetbal. Zimmers muziek heeft vaak een kenmerkende bombastische stijl.
  • “Het zijn geluiden die heel dynamisch aanvoelen”, vertelt Lissens. “Ze doen soms een beetje denken aan een ruimteschip. Zimmer heeft een aantal weken in de studio doorgebracht met de geluidsingenieurs van BMW om de geluiden te ontwikkelen op basis van het DNA van het merk. Het authentieke rijplezier van BMW is voor ons echt de kern daarvan. Dat moet volledig weerspiegeld worden in die soundscapes die hij heeft ontwikkeld.” (nd)
Meer
Lees meer...