‘I’m A Virgo’: De hoofdpersoon mag dan wel een vier meter grote reus zijn, ‘I’m A Virgo’ is veel meer dan absurdisme alleen

Boots Riley is geen naam die bekendheid geniet bij het ruime publiek. Filmliefhebbers genoten vijf jaar geleden al van zijn Sorry To Bother You, een film die over de lippen ging bij een beperkt publiek. Vijf jaar later is Riley terug met I’m A Virgo op Prime Video en alleen al de premisse maakt duidelijk dat ook dit een serie is voor een eerder beperkt publiek. Het verhaal draait immers om Cootie, een vier meter grote reus.

Het mag dan absurd klinken als premisse, Boots Riley is doodserieus. In het openingsshot van de reeks zien we een gigantische baby. Riley kiest er dus voor om al na de geboorte van Cootie (Jharrel Jerome) te starten en geeft ook nergens een verklaring voor de groot uitgevallen baby of andere praktische problemen zoals: waar komen zijn kleding en zijn schoenen vandaan? Riley doet dus van bij de start een beroep op je suspension of disbelief, zoals dat dan heet, maar als je bereid bent in zijn denkwereld mee te gaan, staat er een mooie serie op je te wachten.

We razen doorheen de jeugd en krijgen enkele van de ongemakken te zien waarmee Cootie en zijn ouders Martisse (Mike Epps) en LaFrancine (Carmen Ejogo) te maken krijgen. Zo mag Cootie niet te hard tegen de muren van hun huis leunen vooraleer er gaten in komen.  Matisse en LaFrancine hebben het bestaan van hun stevige huisgenoot voor de buitenwereld verborgen gehouden uit angst voor hoe de wereld zou reageren. Ze hebben immers krantenartikels gevonden waaruit blijkt dat eens in elke generatie een reus geboren wordt zoals Cootie, mannen die vervolgens in elkaar geslagen worden, in het circus worden ingeschakeld of door de wetenschap worden gekaapt.

Bing-Bang Burger

Maar Cootie is intussen een negentienjarige en hij wil meer weten van de wereld dan alleen datgene dat hij via de televisie voorgeschoteld krijgt. Eén ding in het bijzonder fascineert ‘m en dat is de in reclamespots bijzonder smakelijk uitziende Bing-Bang Burger. Van zijn ouders krijgt hij geen toestemming om uit te gaan en dus sluipt hij, zoals zowat iedere tiener wel eens gedaan heeft, naar buiten en vermomt hij zich in een gigantische struik.

In eerste instantie lijkt het hem in de buitenwereld goed af te gaan, hij vindt vrienden in Felix (Brett Gray), Jones (Kara Young) en Scat (Allius Barnes) en hoewel zijn bijzondere verschijning de media haalt, wordt hij nog relatief met rust gelaten. Maar Cootie beseft ook al snel dat de buitenwereld niet het paradijs is dat hij voor ogen had, wanneer hij een Bing-Bang-Burger eet en hij ‘m helemaal niet vindt smaken.

© Media Res & Amazon Studios

I’m A Virgo is een coming-to-age-serie, maar dan net even anders. Boots Riley heeft immers een negentienjarig onderwerp dat niets weet van de buitenwereld, dat nog nooit vrienden heeft gehad, nog nooit verliefd is geweest, nog nooit seks heeft gehad en ook zichzelf niet kent: Cootie omschrijft zichzelf via de eigenschappen die aan zijn sterrenbeeld Maagd worden toegeschreven.

Door die beperkte kennis over zichzelf en de buitenwereld kan Cootie niet de beste beslissingen maken omdat hij nooit eerder fouten heeft kunnen maken. Daardoor krijgt hij het al snel aan de stok met The Hero (Walton Goggins), een soort van superheld die door Cootie vereerd wordt, maar die eigenlijk niet meer is dan een veredelde burgerwacht die zichzelf belangrijker vindt dan hij in werkelijkheid is.

Visuele vondsten

In dit verhaal over puberen en opgroeien weet Riley veel samen te brengen. Niet alleen zit I’m A Virgo vol visuele vondsten en worden er mooie dingen gedaan met miniaturen en perspectieven, maar de reeks maakt vooral ook het hart van zijn hoofdpersoon voelbaar. De mooie verliefdheid tussen Cootie en Flora (Olivia Washington) brengt niet alleen grote onzekerheid bij Cootie naar boven, ze leidt ook tot de meest absurde seksscène die we ooit gezien hebben.

© Media Res & Amazon Studios

Maar Riley’s trukendoos is groter dan het absurdisme. Cootie en Flora zijn het mooiste koppel dat we in tijden hebben gezien, vooral wanneer blijkt dat Flora zich ook gewoon anders voordoet dan ze is om in de ogen van de anderen normaal te zijn. Bij elkaar kunnen ze zichzelf zijn.

De relatie zorgt ook voor enkele van de grappigste momenten, zoals wanneer Cootie zich klaarmaakt voor hun eerste date en zoveel parfum opdoet dat er een zichtbare walm doorheen heel het huis hangt. Of wanneer de twee op de zetel hangen en zij zegt dat ze graag met z’n ballen speelt, maar dat ze ze niet hoeft te ruiken.

Het sneeuwt op ons allen

En zo slaat Riley wel meer zijpaadjes in: in de derde aflevering zit een prachtig animatiefilmpje verwerkt dat vertelt hoe niemand van ons gespaard blijft van verdriet in dit leven (het sneeuwt op ons allen) en via het activisme van Jones wordt er gehakt op het kapitalisme en de privatisering van de gezondheidszorg.

© Media Res & Amazon Studios

Een kijkcijferkanon is I’m A Virgo niet en er zal nooit een wereld bestaan waarin de serie dat zal worden. Maar de reeks herinnert ons wel aan waar streaming ooit voor stond: een platform geven aan creatieve geesten en mooie verhalen die geschikt zijn voor een nichepubliek. Dat Prime Video groen licht heeft gegeven voor deze reeks, toont ons dat de toestand met de streaminggiganten nog niet compleet hopeloos is.

Alle zeven de afleveringen van I’m A Virgo zijn nu te bekijken via Prime Video.