Iron Fist wordt bedolven onder slechte reviews en de hoofdrolspeler weet waarom: Donald Trump

Met Daredevil, Jessica Jones en Luke Cage ontbrak nog maar één Defender op Netflix. Daar kwam afgelopen vrijdag verandering in met het debuut van Iron Fist. Maar de serie maakte niet meteen de beste start. Na controverse over de casting van een niet-Aziatische acteur voor de hoofdrol, wordt de serie nu volledig afgekraakt in de reviews. Het wordt zelfs de slechtste Marvel-show op Netflix genoemd. En hoofdrolspeler Finn Jones meent te weten waarom. Donald Trump is de boosdoener, op een of andere manier …

De verwachtingen lagen heel hoog gezien de goede reviews van de andere Marvel-shows op Netflix. Maar er kwam al snel kritiek op Iron Fist. Voor de hoofdrol van Danny Rand werd er gekozen voor Finn Jones, beter bekend als Loras Tyrell uit Game of Thrones, en dus niet voor een Aziatisch-Amerikaanse acteur, zoals werd verwacht.

“Enorme ontgoocheling”

Het ergste moest toen eigenlijk nog komen. De serie werd nog voor de release door reviewers met de grond gelijkgemaakt.

Van uitspraken als “de show is zo levenloos dat ik het seizoen zelfs niet wil uitkijken” (Alan Sepinwall voor Uproxx), tot “Iron Fist voelt aan als […] een enorme ontgoocheling die na zes afleveringen al lijdt onder storytelling issues” (Daniel Fienberg van Hollywood Reporter) en “filler episodes zijn één ding, maar Iron Fist lijkt nu toch echt wel eerder op een filler seizoen” (Danette Chavez van A.V. Club). Pijnlijk.

Hoofdrolspeler Finn Jones legde die reviews naast zich neer: “Ik denk dat het heel simpel is. Dit soort shows zijn gemaakt voor echte fans, niet voor critics”, zegt hij aan Metro UK. “Fans van het origineel en fans van de Marvel-shows van Netflix zullen het heel goed vinden.” Al was dat misschien een inschattingsfoutje.

“Een lange weg”

Toen het ook vernietigende reviews bleef regenen na de première, kon Jones zich op een perstour niet meer inhouden. Hij is er nog steeds rotsvast van overtuigd dat Iron Fist een topserie is, maar dat het gewoon te lijden heeft onder de omstandigheden. En in een gesprek met Radio Times wijst hij daarvoor een toch wel opmerkelijke boosdoener aan, niemand minder dan Amerikaans president Donald Trump.

“De wereld is enorm veranderd ten opzichte van wanneer we de show aan het filmen waren”, zei Jones. “Ik speel een blanke Amerikaanse miljardair en superheld op een moment dat het archetype van de blanke Amerikaanse miljardair net public enemy nummer één is, en zeker in de VS”, verwijst hij naar Donald Trump. “Het is interessant om te zien hoe de perceptie, nu Trump aan de macht is, het moeilijk maakt voor mensen om iemand die uit die white privilege komt te steunen.”

Jones raadt de mensen wel aan om de serie volledig uit te kijken: “Mensen moeten de hele serie zien. Iron Fist eindigt niet tot de laatste aflevering van Defenders. It’s paced out; het is een lange weg.” Al is het maar de vraag of er nog velen de serie überhaupt gaan beginnen kijken met al die vernietigende reviews.