Joost Klein zorgt voor recordaantal views met ‘Europapa’ en stijgt ook bij bookmakers

Je kan er niet meer omheen, Joost Klein is overal. Vorige week bracht de Nederlander zijn single voor het Eurovisiesongfestival uit en ondertussen scoort Europapa wereldwijd. Dat is te zien aan het recordaantal views op de videoclip, maar ook aan de rangschikking van de bookmakers.

“Joost Klein, droom groot”, dat is de leuze van de Nederlandse artiest Joost Klein. En groot dromen mag, want in mei staat hij voor Nederland op het Eurovisiesongfestival. Nadat hij al maanden campagne voerde, maakte de Nederlandse jury in december bekend dat hij ook wel degelijk naar Malmö zou trekken. Vorige week dropte hij eindelijk zijn song Europapa.

In eerste instantie leken de reacties verdeeld, maar ondertussen is Joost de nieuwe chouchou van Europa. Zijn song gaat zelfs tot ver buiten Europa viraal op sociale media en ook binnen de wedstrijd lijkt hij zijn kansen ondertussen al te hebben vergroot.

Europapa

Vorige week, op donderdag 29 februari, lanceerde Joost Klein eindelijk zijn nieuwe song Europapa. In de song horen we vooral Nederlands, maar zelfs ook een beetje Duits. Doorheen het lied maakt hij verschillende verwijzingen naar andere landen uit Europa.

Het refrein “Welkom in Europa, blijf hier tot ik doodga. Europapa, Europapa” is ongetwijfeld het stuk dat het meest blijft hangen. Daarnaast waren er in de clip ook enkele bekende mensen te zien. Zo passeerden onder andere S10, Donnie en René Froger de revue. Ook de drop, waarin de liefde van Nederland voor de happy hardcore wordt geëerd, is een hoogvlieger.

Enorm succes

Hoewel sommigen lang geloofden in het feit dat Joost Klein de wedstrijd in het belachelijke zou trekken, lijkt niets minder waar. Ondanks de opgewekte beats en de ludieke tekst, gaat de song ook over verlies. Dat komt ook terug in zijn clip die ondertussen al meer dan 5 miljoen keer bekeken is.

Met dat aantal views geeft hij zijn concurrenten op het YouTube-account van het Eurovisiesongfestival alvast het nakijken. De eerstvolgende succesvolle clips zijn die van LUNA uit Polen (1,8 miljoen views), Baby Lasagna uit Kroatië (1,7 miljoen) en die van onze Mustii (1 miljoen views). Ook bij de bookmakers klom Joost afgelopen weekend omhoog. Daar gaat hij van een twintigste plaats naar een mooie zevende plek. Nederland zou dus wel eens aangenaam kunnen verrassen in de uiteindelijke rangschikking.

Meer
Lees meer...