Een kilometerheffing voor personenwagens zou de oplossing zijn voor het fileprobleem. Dat zegt toch Jochen Goekint, adviseur mobiliteit bij Unizo. Hij hekelt de besluiteloosheid van de politiek.
Is een kilometerheffing de ultieme oplossing voor het fileprobleem?
Waarom is dit belangrijk?
Bij een kilometerheffing betaal je belasting op het afgelegd traject. Het bestaat al voor vrachtwagens, maar de Vlaamse regering kwam nog niet tot een akkoord voor personenwagens.- Goekint: “Een slimme kilometerheffing zou een vervanging betekenen voor de bestaande belasting op de inverkeerstelling en de jaarlijkse verkeersbelasting. Uiteindelijk verschuift de belasting van puur het bezit van een wagen naar het gebruik. Men kan ook variëren in tarieven op basis van tijd en plaats. Wanneer je met je wagen tijdens de spits naar Brussel zou rijden, zou je meer belast worden dan wanneer dat je dat in het midden van de nacht of op een kalm moment zou doen.”
- “Er loopt een onderzoek omtrent de kilometerheffing, maar er wordt geen beslissing genomen op politiek vlak. Alles blijft stilstaan. Net zoals ons mobiliteitsbeleid, waarbij er geen visie op lange termijn is waar we naartoe kunnen werken”, vindt Goekint.
- “In Brussel wil men graag een kilometerheffing invoeren en is men al redelijk ver gevorderd. Maar een kilometerheffing in Brussel staat op zich. Wanneer we de Vlaamse wegen en eventueel ook Wallonië erbij zouden kunnen betrekken, zou de impact veel groter zijn.”
Beter communiceren en onderzoek
- Er lijkt vanuit de bevolking weinig draagvlak voor een kilometerheffing te zijn. Volgens Goekint ligt dit vooral aan de communicatie: “Men moet vooral duidelijk maken waarom men dit doet en wat de impact is, ook voor de mensen die met de wagen rijden. En ook wel duidelijk aangeven dat voordeliger zou zijn voor mensen die onder een bepaald aantal kilometers blijven. Voor bedrijven zouden er minder verliesuren zijn en zijn de kosten ook een pak minder.”
- “Er zijn verschillende mogelijkheden om het systeem in de praktijk om te zetten, bijvoorbeeld met een on board-unit zoals het nu gebeurt bij de vrachtwagens, of via de gsm. In Stockholm bestaat er een stadstol, wat mogelijk is via ANPR-camera’s. We hebben mogelijkheden via apps. Het meest efficiënte en meest haalbare moet worden gekozen, daarvoor is onderzoek nodig.”