Veel fans waren heel enthousiast voor de lancering van de nieuwe SKIMS Fits Everybody-collectie van Kim Kardashian. Met haar merk SKIMS wil ze namelijk shapewear weer sexy maken. Voor de campagne van de nieuwe collectie schakelde Kardashian de hulp van niemand minder dan de legendarische Victoria’s Secret-modellen Tyra Banks, Candice Swanepoel, Alexandria Ambrosio en Heidi Klum in. Maar die campagne viel echter lang niet bij iedereen in de smaak. Want de realityster kreeg – alweer – heel wat beschuldigingen over Photoshop naar haar hoofd gesmeten.
Heel wat fans waren dolenthousiast over de nieuwe SKIMS-campagne van Kim Kardashian, die met datzelfde merk onlangs ook haar allereerste swimwearcollectie lanceerde. Dat enthousiasme zou wel eens te maken kunnen hebben met de vijf iconische Victoria’s Secret-modellen waaronder Tyra Banks, Candice Swanepoel, Alexandria Ambrosio en Heidi Klum. Die stonden namelijk te pronken als de gezichten van de nieuwe SKIMS Fits Everybody-collectie. Alles pakte echter iets minder goed uit toen Kardashian op haar sociale media enkele foto’s deelde van de campagne.
Problematisch
De foto’s van de nieuwe SKIMS-campagne waren volgens veel fans meer problematisch dan iconisch. Dat is ook te lezen in de comments onder de Instagram- en Twitterpost van Kardashian. De nieuwe collectie zou focussen op inclusieve en zogezegd bodypositive shapewear-stukken, zoals de naam Fits Everybody ook suggereert. Het is bedoeld om vrouwen van allerlei lichaamstypes en -vormen mooi te laten voelen. Kim Kardashian sprak zelf ook al over hoe geïnspireerd ze zich voelde om samen te werken met de modellen in de campagne en noemde de supermodellen “iconen”, schrijft The Independent.
Velen merkten echter maar één model met zogezegde rondingen op in de nieuwe collectie die zich ‘Fits Everybody’ noemt. Dat was America’s Next Top Model-presentatrice Tyra Banks. Hierdoor reageerden veel mensen ook verontwaardigd over de naam van de collectie. “Hoe past dit iedereen als de campagne enkel uit supermodellen bestaat?”, schreef iemand. “Ik zie ÉÉN model dat groter “zou kunnen” zijn dan een maatje large. Dat is geen goede representatie van wat het merk wil betekenen”, schreef een ander.
Daarbij leken de enigste ‘rondingen’ in de campagnefoto’s volgens veel mensen ook sterk bewerkt te zijn. Het Instagramaccount @problematicface postte een aantal Instagram Stories waarin ze de foto’s van Tyra uit de campagne vergeleek met de video’s. Zo leek Tyra’s taille op de foto’s er toch wel opvallend slanker uit te zien. “Voor een merk dat vol trots body positivity en inclusiviteit promoot, is dit laag”, schreef de Instagramgebruiker. Daarbij zou Kim Kardashian zelf ook in de foto’s erbij gephotoshopt zijn volgens de fans. Want in de video’s van die exacte fotoshoot is zij namelijk nergens te bespeuren. Zo zei de realityster zelf ook dat ze “eigenlijk niet zou meedoen aan deze SKIMS-campagne, maar er toch maar bijgesprongen is omdat het te iconisch was.”
Niet de eerste keer
Dit is ook lang niet de eerste keer dat Kardashians/Jenners worden beschuldigd van het photoshoppen van hun foto’s of het promoten van schadelijke schoonheidsnormen. Eerder dit jaar verwijderde Kim al een foto van haar Instagram nadat fans een vreemde inkeping in haar been hadden gezien. Die bleek namelijk het resultaat van slecht Photoshopwerk te zijn.
Wat de fans nu vooral zo boos maakte, is het feit dat het gebruik van Photoshop in de nieuwe campagne van SKIMS volledig in tegenspraak is met de boodschap van het merk. Ook de slanke Kendall Jenner werd al eens betrapt op zware Photoshop.