‘Kind Hearts’ vertelt het verhaal van een liefde, Billie en Lucas zullen we nooit meer vergeten

Probeer eens na te denken over hoe het leven voelde toen je 18 was. Het leven ligt voor het grijpen. Drie maanden vakantie en daarna verder gaan studeren. Er zijn dromen, wensen en ambities. Verliefdheden en liefde. Je leven is nog maakbaar. Tegelijkertijd is er angst voor die eindeloze vijver aan mogelijkheden, dat oneindig aantal keuzes. Het is allemaal zijdelings aanwezig in ‘Kind Hearts’, een documentaire die het verhaal vertelt van de liefde van Billie en Lucas en die er in amper 87 minuten voor gezorgd heeft dat we Billie en Lucas voor eeuwig zullen meedragen in ons hart.

Het verhaal in Kind Hearts draait rond Billie en Lucas, twee Brusselse tieners van achttien. De twee vormen al een koppel sinds hun vijftiende en hebben een evenwicht en een rust gevonden bij elkaar. Maar nu de wereld aan de poort klopt vragen de twee zich meer en meer af of ze zich niet al te zeer bij elkaar genesteld hebben, of hun gewoontes niet al te zeer routine zijn geworden en of je niet nog méér van het leven moet verwachten als je 18 bent.

In deze bijzondere docufilm zien we Billie en Lucas op een ontzettend kwetsbare en mooie manier zich openstellen naar elkaar, maar ook naar het publiek toe. De gesprekken over hun relatie en hun toekomstbeelden worden immers gefilmd. Daarbij stellen ze zich openlijk vragen over wat verliefdheid en liefde is en of dat nog wel is wat ze voor elkaar voelen. Of zijn ze gewoon elkanders gewoonte geworden? De trigger voor die gesprekken is Billie, die Lucas vraagt of hij liever met haar of met zijn vrienden op kot zou gaan. “Liever met mijn vrienden”, luidt zijn antwoordt. Waarna de twee aan het denken worden gezet.

“Ben je nog verliefd op mij?”

“Ben je nog verliefd op mij?” vraagt Lucas een beetje verderop in één van hun gesprekken tijdens een etentje in een Italiaans restaurant. “Ik denk het niet, maar ik hou wel van jou”, antwoordt Billie. Het is van een onbeschrijfelijke schoonheid. Het is een opluchting om twee achttienjarigen zo te zien en horen praten met elkaar. Als volwassenen en met heel veel respect en liefde voor elkaar en elkanders gevoelens. Maar evenzeer is er de twijfel, de angst om de knoop door te hakken en zonder de ander verder te gaan. De angst om nooit nog iemand te vinden met wie het leven even leuk zal zijn.

© Olivia Rochette & Gerard-Jan Claes (Avila Film)

Kind Hearts deed ons een beetje denken aan het laatste gedeelte van Boyhood: net zoals Richard Linklater inzoomde op het leven van één doodgewone jongen, doen Gerard-Jan Claes en Olivia Rochette hetzelfde door hun camera te zetten op twee jongeren. De thema’s die in de film worden aangeraakt zijn tegelijkertijd zo universeel dat jij, ik en elk ander die een ticketje koopt voor de film zal worden teruggeworpen naar eigen relaties, ervaringen en mensen uit het verleden en gevoerde gesprekken.

Haar knippen

Claes en Rochette hadden op voorhand geen scenario uitgeschreven, ze wilden gewoon het verhaal vertellen van een liefde tussen twee jongeren zonder te weten welke richting het zou uitgaan. Billie en Lucas hadden beide op elk moment de vrijheid om het filmen stop te zetten, zodat de gesprekken die ze voerden in alle openheid zouden kunnen gevoerd worden.

Maar naast grote en belangrijke gesprekken zijn er ook de kleine intieme momentjes die je enkel met je partner deelt. De herinneringen die blijven, zelfs al zijn jullie beiden al lang verder gegaan. Het mooiste voorbeeld in deze film is wanneer Lucas en Billie in het gras liggen en zij teder vraagt of ze zijn haar niet eens mag knippen omdat de kapper het toch weer niet ontzettend goed gedaan heeft. Het is het soort vragen die alledaagsheid en vertrouwdheid impliceert, het soort vragen dat je niet gaat stellen tijdens een picknick met je vrienden.

Kind Hearts werkt het best wanneer je zonder verwachtingen de filmzaal binnenstapt en gewoon meestapt in het verhaal van Lucas en Billie. Want uiteraard vertelt deze documentaire een verhaal, zoals elke documentaire een verhaal vertelt en zoals elk leven een verhaal is. Deze film is de mooiste slice of life-film die we in hele lange tijd gezien hebben. Een follow-up binnen een jaar of tien?

8/10

Kind Hearts speelt niet in elke filmzaal. Bekijk op deze site waar je de film kan bekijken.